I Sverige säljs de allra flesta däcken via landets cirka 4 500 däckverkstäder, där kunderna får hjälp att välja rätt däck. Som Uffe Dimberg ser det kommer den nya märkningen främst att gynna konsumenter som köper däck via nätet.
– Den bästa uppdateringen i den nya märkningen är att både nätköpskunderna och våra fysiska kunder kommer att kunna se skillnad på däck gjorda för europeiska förhållanden och däck som är bra på is och snö, säger han.
Den största skillnaden för personalen på däckverkstäder menar han kommer bli att det kommer att finnas fler parametrar att diskutera kring själva däckvalet. Han påpekar att etiketterna sällan visas upp rent fysiskt utan att de snarare används som redskap för däckverkstadspersonalen att lära av.
– De kunder som kommer hit behöver inte själva lägga ned tid på att sätta sig in i olika märkningar. Vi hjälper dem att hitta rätt däck baserat på var de kör, hur de kör och hur de använder sin bil. En kund som ofta åker ut till landet och kör några mil landsväg vill förmodligen ha ett lågmält däck med bra rullmotstånd, medan en kund som kör sällan med mycket stopp och stanna i stadsmiljö kanske låter priset avgöra, säger han och tillägger:
– Hade vår kundmottagning sett ut mer som en stormarknad, där kunden kunnat gå runt och klämma och känna på massor av däck och haft möjlighet att jämföra däck som man gör med kylskåp, tror jag att det hade varit större chans att även de tittat mer på märkningarna.
Att allt fler väljer att handla däck på nätet tycker han är synd, dels för att det påverkar däckverkstäderna negativt, men även för att risken för att som konsument få däck som inte passar är betydligt större.
– Vid köp av däck via nätet ombes kunden ofta slå in sitt registreringsnummer för att få förslag på passande däck. Det är lätt att tro att det alltid blir rätt när man gör så, men det stämmer inte. Bilen kan vara registrerad med ett mindre däck men såld med ett paket som är större och då blir dimensionerna fel, säger Uffe Dimberg.
Han har arbetat i branschen i många år och upplever att konsumenterna har högt förtroende för honom och hans kollegor.
– När vi pratar med kunderna och berättar om fördelar med olika däck så hoppar de ofta på det vi rekommenderar, inte bara för att vi vill sälja det utan för att de litar på att det är ett bra däck för just den kunden. Det är kul att folk litar på våra ord och att de vill köpa säkra och energieffektiva däck, säger Uffe Dimberg.
Finns det någon ytterligare information gällande däck som du skulle vilja införa i däckmärkningen i framtiden?
– Det skulle kanske vara att man förutom att se att däck är bra på snö och is även inför en skala över hur pass bra de är på just de väglagen, säger Uffe Dimberg.
Läs mer om den nya däckmärkningen här.