Däckbranschens kommunikation tar nya vägar – Däckdebatt lyfter i ny tappning!
Nyheter
21 december 2021
Text: Fredrik Ardefors Foto: Daniel Roos
Däckbranschen Sverige och kommunikationsbyrån MediaPartner AB, som idag är produktionsansvarig för tidningen Däckdebatt, har kommit överens om att MediaPartner helt tar över utgivningen samt ansvaret för innehåll, distribution och finansiering av en periodisk tidskrift för, av och till Däckbranschen. I samband med detta byter tidningen namn.
I takt med att däckbranschens olika delar; teknik, tillverkning, import, distribution, tjänster och återvinning utvecklas och allt fler aktörer kommer i kontakt med däck så ökar också kravet på att ha tillgång till snabb och korrekt information. Samtidigt växer behovet av nätverksbyggande och ”mjuka” värden när digitaliseringen ökar. Det personliga engagemanget tar sig därmed nya uttryck.
Utifrån detta har Däckbranschen under en period utvärderat och sett över möjliga alternativ där tidningen kan utvecklas allt mer. Övergången till en fristående Däcktidning kommer att möjliggöra ett bredare innehåll och distribution till en större målgrupp och fler branscher inklusive flera kundsegment, vilket innebär att Däckbranschens frågor ges möjlighet att nå ut och uppmärksammas i ett allt större sammanhang.
Tillsammans med MediaPartner kommer Däckbranschen att fortsätta i en roll som redaktionell rådgivare och ledarskribent. Namnet Däckdebatt kommer att användas till just vad det var tänkt, nämligen inlägg och synpunkter på aktuella branschfrågor under en egen avdelning i tidningen samt i annan kommunikation från branschen. Däckbranschens medlemmar kommer även fortsättningsvis att få tidningen kostnadsfritt.
Däckbranschens olika delar; Däckspecialisternas Riksförbund, Däck-, Fälg-, och Tillbehörleverantörernas förening samt Svensk Däckåtervinning kommer i och med detta att öka fokus på medlemsnytta och påverkansarbete.
MediaPartner har sedan 2018 ansvarat för produktionen av tidningen och har på ett förtjänstfullt sätt fångat våra frågor och intressen. Det blev därmed ett naturligt steg att överlåta större delen av ansvaret till just MediaPartner. Vi ser fram emot det nya samarbetet som vi tror och hoppas ger många positiva fördelar för utvecklingen av branschen.