Nathalie vill förändra den mansdominerade bilbranschen och dess attityder
Nyheter
18 november 2021
Text: Jonna Jansson
Idag har skillnaden mellan manliga och kvinnliga arbeten avsevärt minskat och det talas mycket om inklusivitet och mångfald. Men inom vissa sektorer är det ena könet fortfarande betydligt mer dominerande än det andra. Bilbranschen är en av de arbetsplatser där det ännu finns en övervägande andel män. Så vad är utmaningarna för en kvinna i bilbranschen idag och hur har den utvecklats de senaste åren? Ett samtal med Nathalie Eriksson, bilförsäljare på Kamux, visar på en positiv utveckling, om än med flera kvarstående utmaningar.
För att uppnå en större mångfald och mer jämställdhet i bilbranschen krävs fortsatt aktivt arbete. Nathalie Eriksson som jobbar som bilförsäljare på Kamux i Växjö vittnar om en bransch med många utmaningar, men även med stora möjligheter till förändring.
– Jag har både drivit eget och varit på en annan bilfirma innan jag hamnade på Kamux. Dessa år har inneburit flera motgångar. Allt från skeptiska kunder till begränsade ansvarsområden. Självförtroendet fick sig en törn. Detta är något jag fått hjälp med att jobba upp idag. När jag sökte mig till Kamux sågs det nämligen snarare som en merit att jag var just kvinna, säger Nathalie Eriksson.
Under sina år i branschen har hon stött på många utmaningar men även sett en positiv förändring. Hon är hoppfull om att kunna hjälpa och bana väg för många andra kvinnor.
Nathalie fortsätter att berätta om hur förändringens vindar blåser även på kundsidan.
– När jag var ny i branschen för några år sedan stötte jag flera gånger på kunder som i högre grad var skeptiska gentemot mig som försäljare. Utan att dra alla över en kam så är äldre män oftare mer ifrågasättande. Det finns däremot inget mer motiverande än att då motbevisa dem. Flera av dessa kunder har jag idag kontakt med och hjälper med frågor kring bilen. Ett tecken på att föreställningar framför allt förändras i verkliga möten och interaktioner.
Enligt en tidigare undersökning utförd av Kamux litar svenska folket i högre grad på kvinnor. Av de 1 358 svenskar som blev tillfrågade var det hela fyra gånger så många som känner större tillit till kvinnor jämfört med män.
– Även om kunder kommit in med en skeptisk inställning tror jag att många ändå har lättare att öppna upp sig för kvinnliga försäljare. Vilket är otroligt viktigt eftersom en stor del av affären handlar om just tillit.
Under sin tid i branschen har Nathalie aldrig jobbat tillsammans med en kvinna. Hon har däremot varit i kontakt med ett flertal kvinnor som är intresserade av att jobba i branschen. Intresset är däremot färgat av en oro för att inte vara tillräckligt kunnig och ovisshet om hur man får in en fot.
– Efter ett inlägg på Facebook började en enorm mängd tjejer höra av sig till mig. Det var en otrolig respons och många som undrade hur jag tagit mig dit jag är idag. Jag tror det är viktigt att företag börjar rikta sig till dessa kvinnor och fångar upp dem som har ett så genuint intresse. Jag vill också uppmuntra kvinnor att lägga sina tvivel åt sidan och i stället vara modiga nog att prova något nytt och att söka sig till nya områden, säger Nathalie Eriksson.
Nathalies tre bästa tips när man köper en begagnad bil:
- Hitta en säljare som du känner förtroende för. Hela affären handlar om att få svar på många frågor och ni kommer ha mycket kontakt även i efterhand.
- Se vad du har för juridiska rättigheter. Vad har jag för garanti om det händer något? Är bilen testad? Det är tråkigt att lägga en stor summa på en bil och sen stå utan någon som helst garanti. Detta är extra viktigt när man köper begagnade bilar.
- Kolla upp vad bilen faktiskt kommer att kosta, för det är mycket som kan tillkomma och det här är jag alltid noga med att informera mina kunder om. Glöm inte sådant som försäkring, skatten per år och se med ett helhetsperspektiv på affären.