Än så länge kan vi i fordonsbranschen inte klart se vad ändringar av hundraåriga affärsförutsättningar från återförsäljare till agentupplägg och direktförsäljning av nya bilar, teknikskifte och elektrifiering kommer att betyda för vårt handelsled. Effekterna vi ser i Norge, som ligger före med elbilar, är en nedgång i omsättning på verkstad. Vi ser också konsekvenser i kundrelation och data som går mellan fabrik och kund, med agentupplägg för nybil och serviceavtal i stället för via återförsäljare och verkstad.
Detta har fått många företag att fundera på sitt nästa steg, som ofta innehåller en generationsväxling. En del väljer att göra en exit i stället för att genomföra nödvändiga förändringar och investeringar, andra väljer att ansluta sig till kedjor, vilket har snabbat på konsolideringstakten i branschen. Ytterligare en effekt är att det har bildats allianser över handelsled, där återförsäljare har köpt importörer och vice versa, åkerier har köpt verkstäder och så vidare.
Till detta har vi haft en förändrad marknadssituation efter pandemi och pågående krig, samt geopolitiska konflikter som gör att leveranskedjor inte fungerar som tidigare. Det har inneburit långa leveranstider för många traditionella tillverkare av bilar och delar, samtidigt som nya aktörer främst från Asien har kommit in på marknaden. Lägger vi sedan på den politiska effekten av förändringarna av styrmedel och regler så är långsiktighet och förutsägbarhet inte enkelt.
Jag tror ändå att vägen fram är att våga ta ut en ny kurs och att se till att röra sig framåt. Att sitta stilla skulle betyda avveckling på sikt. Grunden för vår bransch är förvissningen om ökat transportbehov av varor och önskemålet om att individuell mobilitet kvarstår eller ökar. Ökad befolkningsmängd bör således innebära mer transporter och fler fordon.
Något vi kan vara säkra på är att fordon av alla slag alltid kommer att behöva service, reparationer och byten av slitdetaljer, där trygghet och enkelhet kommer att vara avgörande. Därför tror jag att framtidens lönsamhet finns i att bli ännu bättre på att veta mest om kundernas behov, bli duktigare i begagnat-affären, klara av teknik- och materialskiftet i skadereparationer och att våga skapa nya ekosystem, där framgången ligger i delad kundinsikt för att spara tid och skapa trygghet för kunden.
I allt detta finns också vissheten om att fordonen rullar på hjul som kräver nya egenskaper i takt med bland annat tyngre fordon och ökade säkerhetskrav. Det gör att däckaffären, med allt runt omkring, för en överskådlig tid kommer att kunna vara en fixstjärna som fler kommer att vilja vara del av.
Hälsningar,
Tommy Letzén, vd på Motorbranschens Riksförbund (MRF)