Riksdagsseminarium om end of waste
Nyheter
08 december 2021
Text: Jonna Jansson
Den 23 september arrangerade riksdagsledamöterna Betty Malmberg (M) och Marlene Burwick (S) ett seminarium om end of waste, det vill säga kriterier för när avfall ska upphöra att vara avfall. En av talarna var Däckbranschens vd Fredrik Ardefors, som är med och driver frågan om införandet av end of waste-kriterier för uttjänta däck.
Riksdagsseminariet inleddes med att Jytte Guteland (S) från Europaparlamentet talade om hur arbetet med end of waste-kriterier ser ut på EU-nivå. Därefter lämnades ordet över till Henrik Sandström på Naturvårdsverket, vilka har fått i uppdrag av regeringen att under 2021 utreda huruvida de anser att nationella kriterier för end of waste bör tas fram för specifika tillämpningar. Henrik presenterade Naturvårdsverkets arbete med detta och hänvisade till den rapport de kommer att lämna in till regeringen i slutet av året.
Näste talare var Fredrik Ardefors, vd för Däckbranschen, som lyfte frågan om hur end of waste-kriterier skulle påverka däckbranschen. Efter honom gick ordet till Magnus Nikkarinen på Svensk Handel, som talade om handelns och textilbranschens syn på end of waste.
Enligt arrangören Betty Malmberg var syftet med seminariet att diskutera och informera andra riksdagsledamöter om de hinder som finns och som motverkar branschers ambitioner att öka den cirkulära ekonomin.
– Jag tycker att mötet blev mycket givande. Dialogen var bärande, vilket var viktigt eftersom den fördes mellan representanter från såväl EU, riksdag, Naturvårdsverket och branschfolk, säger hon och fortsätter:
– Det blev tydligt under seminariet att det behövs fastställda kriterier för att omvandla avfall till resurs. Det är också något som vi moderater vill se. Vi måste undanröja de hinder vi kan för att få fart på den cirkulära ekonomin.
Betty Malmberg berättar att hon gläds åt att seminariedeltagarna var överens om att fortsätta dialogen efter att Naturvårdsverket har redovisat sitt uppdrag. Något hon menar är viktigt för den fortsatta hanteringen av frågan.
Fakta:
I dagsläget klassas uttjänta däck som avfall, vilket gör materialet svårt att återvinna, trots att det har många fördelaktiga användningsområden. Frågan om end of waste-kriterier för däck är under utredning både på nationell och internationell nivå.