Goodyear om logistiken bakom Le Mans
Nyheter
11 juni 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Goodyear
Säsongens Le Mans blir Goodyears största sedan däcktillverkaren började att samarbeta med motorsportstävlingen igen år 2020. Totalt kommer 39 bilar att utrustas med Goodyear-däck, jämfört med 24 i förra årets lopp.
I årets Le Mans kommer Goodyear att ge stöd till ett fullpackat startfält med 23 LMGT3-bilar som tar sig an banan för första gången, tillsammans med 16 LMP2-bilar som för närvarande tävlar runt om i världen i serier som European Le Mans Series och Asian Le Mans Series. Cirka 7 250 däck kommer att tillverkas och skickas till Le Mans från Goodyears produktionsanläggning i Hanau, Tyskland. Mer än 20 lastbilar är inblandade i att leverera däcken, upprätta områden för montering samt hjälpa över 100 teammedlemmar under tävlingsveckan.
Goodyear ser till att lastbilarna kan bära sin maximala nyttolast för att optimera effektiviteten, och de väljer även miljövänliga rutter som teammedlemmar kan använda för att åka till loppet tillsammans. Ännu grönare blir resorna eftersom Goodyear kommer att förse lastbilarna med bränsleeffektiva däck som höjer flottans effektivitet.
För lopp som körs långt bort använder Goodyear sjöfart för att leverera däck till hela världen. Det medför aningen mer komplex logistik, men släpper ut 47 gånger mindre växthusgaser per ton jämfört med luftfrakt.
På Le Mans
Goodyears monteringsområde är en viktig del av världens mest historiska lopp, där man tar däck som kört lika långt som två Grand Prix i Formel 1 och ersätter dem med helt nya däck så att de är redo för nästa del av loppet. För att kunna serva tusentals däck under helgen behövs precisionsövervakning av data, lagerhantering och lagarbete. Goodyears team med däckingenjörer håller koll på allt som händer på banan genom att analysera data i realtid för att jämföra prestanda mot förväntade referensvärden. Förhållanden på banan, som temperatur och väderprognoser, matas till teamens dedikerade ingenjörer från Goodyear för att vägleda dem i strategiska och logistiska beslut.
RFID-teknologi används för att spåra däckanvändningen över en helg. Detta förmedlas också till loppets funktionärer för att säkerställa att tävlande kör inom de fastställda regelverken.
Bortom banan
Som en del av Goodyears plan att stärka hållbarheten i sina verksamheter används material från däcken i golv och andra tillämpningsområden. Under 2023 presenterade Goodyear sitt monteringsområde med ett golv som tillverkats av hundratals återvunna däck.
– Att förbereda oss inför och genomföra Le Mans är den största utmaningen vårt team kommer ta sig an i år. Många av processerna ser likadana ut under året, men de har inte samma skala som Le Mans. Det är det största motorsportsevenemanget som Goodyear deltar i sedan återkomsten till WEC för nästan fem år sedan. För mig är det ett privilegium att jobba med ett team som arbetar bakom kulisserna för att garantera fantastisk racing på banan, och som är medvetna om den betydelse de har på loppet, säger Mike McGregor, Goodyear Racings Endurance Program Manager.