Pirellis nya 18-tums F1-däck är redo för 2022
Nyheter
23 november 2021
Text: Jonna Jansson Foto: Pirelli
Pirellis testkampanj för de nya 18-tums Formel 1-däcken som kommer att ersätta den nuvarande 13-tumsstorleken nästa år avslutades nyligen på Paul Ricard i Frankrike, som var värd för det sista våtdäckstestet med Alpine och Daniil Kvyat. Bytet till nya lågprofildäck representerar en teknisk revolution för toppen av världens motorsport, vilket kräver ett intensivt forsknings- och utvecklingsprogram som inkluderar både inomhus- och utomhustester.
Jämfört med föregående generations 13-tumsdäck, markerar övergången till 18-tum en ren design, där Pirellis ingenjörer omprövar varje element i däcket: från profilen till strukturen till sammansättningen. Det var 28 dagars bantestning för de nya 18-tumsdäcken under 2021, vilket blev totalt 36, inklusive de testdagar som utfördes i slutet av 2019 och början av 2020, innan covid-pandemin gjorde att hela programmet försenades.
Utvecklingskampanjen för de nya 18-tumsdäcken var en omfattande operation från början till slut, som involverade mer än 10 000 timmars inomhustestning, mer än 5 000 timmars simulering och mer än 70 prototyper utvecklade virtuellt, vilket resulterade i 30 fysiskt testade specifikationer på banan av förarna. Totalt kördes 4 267 varv, vilket utgör mer än 20 000 kilometer: ungefär halva jordens omkrets. Antalet set som användes var 392, motsvarande 1 568 däck.
Mario Isola, chef för F1 och bilracing säger så här:
– Med det senaste våttestet avslutar vi äntligen vårt utvecklingsschema för de nya 18-tumsdäcken. Förra året innebar covid-19-pandemin att vi var tvungna att revidera vårt testprogram helt och hållet och avbryta tester på banan för att koncentrera oss på simulering såväl som virtuell utveckling och modellering. Systemet för virtuell screening hjälpte oss att optimera antalet fysiska prototyper som producerades och återgå till testning på banan under 28 dagar under 2021.
Han fortsätter:
– Vi startade utvecklingsprocessen med profilen, innan vi gick vidare till baskonstruktionen och slutligen gick in på fem gummiblandningar som vi kommer att homologera för nästa år. De resultat som hittills har uppnåtts har kommit fram med hjälp av de förare som för närvarande tävlar i mästerskapet, en viktig aspekt för oss, även om vi använder demobilar. Nästa år kommer vi fortfarande att ha några testdagar till vårt förfogande, vilket gör att vi kan finjustera 2022-däcket med de nya bilarna om det behövs. När specifikationen har validerats av FIA kommer förarna att ha chansen att prova de definitiva 18-tumsdäcken vid testet efter Abu Dhabi Grand Prix, även om vi får vänta på nästa års försäsongstester för att se dessa däck i aktion på 2022-bilarna för första gången.
Nästan alla team deltog i Pirellis testprogram tillsammans med 19 förare: 15 av dem är vanliga tävlande i mästerskapet. Förarnas roll var avgörande, var och en erbjuder sitt eget perspektiv genom utvecklingens olika faser. Denna värdefulla feedback hjälpte Pirelli att utveckla de nya däcken steg för steg, med hänsyn till förarnas kommentarer och förväntningar.