Hur skulle ni beskriva den situation som nu har varit?
Vianor: Vi var spända på hur höstsäsongen skulle bli vad gäller tillgången på däck och människors ekonomiska situation, men det har gått väldigt bra utan leveransproblem för oss. Däremot var säsongen något sen jämfört med förra året.
First stop: Det har inte varit någon större skillnad jämfört med tidigare år, förutom att säsongen kom igång sent.
Däckteam: Jag har aldrig upplevt något liknande under mina år i branschen. Dels att komma ur Covid med allt vad det har inneburit med nedsatt produktion globalt, därefter Rysslands invasion av Ukraina. Givetvis tungt lidande för alla drabbade men även stora strukturella omställningar i vart man producerar framför allt vinter/ dubbdäck.
Euromaster: Det har varit en utmanade säsong med stor osäkerhet vilka leverantörer som skulle kunna leverera vinterdäck och hur många. För att säkra de däck som fanns tillgängliga krävde våra leverantörer att man tog in däcken tidigare än vanligt vilket även har varit en utmaning likviditets- och platsmässigt. I slutändan har vi landat bra genom att pussla ihop vårt behov med hjälp av våra leverantörer.
Har ni som däckverkstad kunnat leverera däcken som kunden efterfrågar?
Vianor: Ja, vi har haft bra leveranskapacitet.
First stop: Ja, i det stora hela.
Däckteam: Jag upplever att våra medlemmar gjort vad de kunnat för att säkra däck i tid och jag upplever att vi har löst det mesta som kunderna efterfrågat. Vi hade avstämning med våra leverantörer i ett tidigt skede och har försökt beställa hem vinterdäck extra tidigt i år.
Euromaster: Då vi varit ute tidigt och säkrat våra behov har vi kunnat leverera vad kunden efterfrågat. I några enstaka fall har vi löst efterfrågan med ett annat varumärke än kunden önskade från början.
Blev det brist på vissa artiklar? I sådana fall vilka och hur löste ni det?
Vianor: Under alla årstider finns det nästan alltid kortsiktiga brister i vissa dimensioner, så har det varit även i år, men det har löst sig väldigt snabbt.
First stop: Det har inte varit någon större brist utan det har gått att lösa.
Däckteam: Ja, en viss brist. Framför allt i quality segmentet där många producenter valde att fokusera på produktion sina premiumdäck.
Euromaster: Om vi såg en brist på en speciell dimension tog vi hänsyn till det redan när vi lade vår beställning till de olika leverantörerna
Upplever ni att ni att fler har behövt tänka om kring valet av däck, att fler till exempel har behövt köpa friktionsdäck istället för dubbdäck?
Vianor: Vi ser en liten förskjutning mot fler friktionsdäck inom vårt premiumsegment.
First stop: Nej, den stora eventuella bristen på dubbdäck som skulle befarades uteblev.
Däckteam: Nej, det har inte blivit de bristerna på dubbdäck som vi först förväntade oss. En mild start på vintersäsongen har även gett leverantörerna möjlighet att få in däck i lager löpande.
Euromaster: Det har varit bättre tillgång på odubbade vinterdäck men i slutändan så har de allra flesta kunderna fått det dom önskat oavsett om det varit dubbat eller dubbfritt.
Har ni varit tvungna att höja priserna på däcken?
Vianor: Ja, som en konsekvens av att våra leverantörer höjt sina priser har vi också varit tvungna att höja våra.
First stop: Ja, inköpspriserna på däck har gått upp så vi har behövt höja priserna.
Däckteam: Ja, prisökningar på råvaror, transporter och elektricitet har ju påverkat produktionskostnaden för däcken. Som mycket i samhället har ju givetvis även däcken blivit dyrare.
Euromaster: När tillverkarna höjer sina priser slår det igenom i marknaden.
Känner ni er nöjda med det ni har kunnat erbjuda era kunder?
Vianor: Absolut, vi har nästan haft "business as usual".
First stop: Absolut, bättre än förväntat.
Däckteam: Ja absolut, vi har bra leverantörer och vi har gjort vad vi kunnat för att alla ska ha kunnat rulla säkert med sina bilar i vinter.
Euromaster: Vi på Euromaster är mycket nöjda med säsongen. Utmaning var vädret mer än tillgången på däck. En mycket varm och utdragen höst där temperaturen gick från värmerekord på nästan 20 grader till snö på några få dagar. När alla vill byta däck samtidigt är det en omöjlighet för branschen att klara av det utan att några kunder blir missnöjda. Den enda lösningen är att byta i god tid.