Att alla landets dubbdäck ska hinna bytas på knappt två veckor är ett orimligt krav. Det tycker Anna Ljungdell och många fler i däckbranschen.
– Stressen och pressen på landets däckverkstäder är otroligt hård under vårens korta skiftesperiod. Under år med Covid-restriktioner blir arbetsförhållandena ännu mer ohållbara. Och saken är den att det ju egentligen inte är däckverkstäderna som drabbas om man inte hinner med. Det är kunderna som kan få böter om de framför fordon med dubbdäck efter skiftestidens utgång, säger Anna Ljungell och fortsätter:
– Vi vill ha en fortsatt dialog med landets beslutsfattare om skiftessäsongens utformning så att vi kan hitta en bra helhetslösning som fungerar för alla parter. Regelverket behöver ta hänsyn till säkerhet på väg, liv, hälsa, miljö och arbetsmiljö, säger Anna Ljungdell.
Inför årets skiftessäsong gick branschen i enad front mot Transportstyrelsens beslut om att inte ge samma dispens som förra året. I protestskrivelsen varnade de bland annat för att landets däckverkstäder skulle kunna komma att drabbas hårt om de anställda eller någon i deras familjer skulle bli smittade med Covid-19 under denna period, vilket inträffade bland annat på en verkstad i Nyköping.
– Jag tycker att det är väldigt märkligt av myndigheterna att inte se att Covid och pandemilagen påverkar alla verksamheter. Med en för kort skiftesperiod är risken större att både kunder och däckverkstäder tummar på gränserna. Att Transportstyrelsen då inte kan göra en helhetsbedömning över hur läget faktiskt ser ut är väldigt märkligt. Vi pratar om två veckor. Jag tycker inte att vi har kommit med några orimliga önskemål. Ska man kunna leva upp till de smittskyddskrav som finns måste vi alla hjälpas åt. I Norge fick de dispens även i år och där är smittspridningen lägre än här, säger Anna Ljungdell.
Hon berättar att branschen har efterfrågat en mer flexibel skiftesperiod i över tio år. Ännu en anledning till detta är att väglaget varierar mycket från norra till södra Sverige och att ett för stort ansvar läggs på alla miljontals bilförare i att välja rätt däck utefter väglag.
– När det är vår i Skåne kan det vara vinter i Norrland, vilket gör att det blir oerhört knepigt att välja rätt däck, framför allt på våren när det töar på dagen och fryser på natten. Det blir en bedömningssport. Att ha samma normering över hela landet skapar förvirring och det ser vi som en säkerhetsrisk, säger Anna Ljungdell.
Vad är det som gör att Transportstyrelsen inte hörsammar branschen och förlänger vårens skiftesperiod permanent?
– Lagstiftningen om dubbdäcksförbud från 15 april till 1 oktober infördes 2009 av miljöskäl, kanske framför allt för att miljökvalitetsnormerna i Stockholm i huvudsak inte gick att nå. Man fick hot om vite från EU om man inte vidtog åtgärder. Sedan dess har det bland annat införts dubbdäcksförbud på vissa särskilt trafikerade gator i Stockholm för att få ned partikelhalterna, för det är ingen tvekan om att höga partikelhalter i luften är skadligt för de som vistas i gaturummet. Frågan är hur stor del av partikelhalterna som idag beror på dubbdäck och hur stor del som beror på exempelvis för dålig gatusopning. Däckutvecklingen har kommit långt sedan 2009. Dagens dubbdäck river upp mycket mindre av asfalten och under pandemin körs det dessutom mindre på vägarna. Vi kunde inte se någon förändring av luftkvaliteten från när man gav dispens förra året vad jag vet. Det gör att jag just i år verkligen inte kan förstå Transportstyrelsens beslut om att inte förlänga skiftesperioden, säger Anna Ljungdell.
Vad vill du hälsa till landets däckverkstäder?
– Vi förstår att det här är tufft för er och vi försöker på alla möjliga sätt att framföra er arbetssituation till ansvariga myndigheter och beslutsfattare. Sedan måste det finnas någon på andra sidan som tar till sig av det vi säger. Vi kommer fortsätta att driva den här frågan till dess att förändring sker, avslutar Anna Ljungdell.