Sommardäckstest avslöjar stora skillnader i däckslitage
Nyheter
21 maj 2024
Text: Jonna Jansson Foto: Pexels
Europas största bilägarorganisation Allgemeiner Deutscher Automobil-Club (ADAC) har testat 16 sommardäck i dimensionen 215/55 R17. Resultatet visar framför allt på stora skillnader i däckslitage och beräknad livslängd.
Den testade dimensionen 215/55 R17 har hastighetsklasserna W (upp till 270 km/h) och Y (upp till 300 km/h) och monteras i första hand på stadsjeepar i lägre mellansegmentet.
I testet presterade tre däck bra, tolv däck tillfredsställande och ett däck precis tillräckligt. Samtliga däck testades för kör- och säkerhetsegenskaper, komfort och ekonomiska aspekter, samt hållbarhetskriterier såsom slitage.
De tre däck som presterade bäst som helhet var Continental PremiumContact 7, Michelin Primacy 4+ och Kumho Ecsta HS52. Topptrion sticker bland annat ut med över genomsnittet förutspådd körsträcka i slitagetestet, samt lågt eller mycket lågt däckslitage – framför allt från Michelin. På andra plats i fråga om beräknad livslängd/körsträcka hittar vi också Goodyear EfficientGrip Preformance 2.
På sista plats i testet hittar vi däcket Vredestein Ultrac. Trots att det erbjuder bra och säkra köregenskaper på torra och våta vägar blir betyget lågt. Detta på grund av däckets höga däckslitage. Jämfört med däcken med högst beräknad körsträcka/livslängd (69 300 kilometer för Kumho Ecsta HS52 och 68 800 kilometer för Goodyear EfficientGrip Preformance 2) levererade Vredenstein Ultrac en drygt hälften så lång beräknad total körsträcka på knappa 27 200 kilometer.
De tolv däck som presterade tillfredställande i testet hade en beräknad körsträcka på 35 600 till 55 200 kilometer.
Hela testet hittar du HÄR.