Ändras Däckpartners strategi och affärserbjudande med dig som vd?
– Nej, Däckpartner har sedan 2014 en historik av tillväxt och medlemmar som utvecklas lokalt på sin ort och vi vill fortsätta på den inslagna vägen. Det är en viktig del av våra framtidsplaner att vara tillgängliga för kunden, med hög service och kunnigt bemötande.
Vilka däcktillverkare och övriga ledare har ni närmast samarbete med?
– Vi är stolta och ser det som en fördel att vara fristående och oberoende. Samtidigt uppskattar vi våra samarbetspartner och leverantörer otroligt mycket. Långsiktiga och stabila affärsrelationer är en viktig del i vårt arbete.
Vilka förväntningar har styrelsen på dig och övriga ledningen?
– Att vi ska fortsätta vara det bästa alternativet på marknaden för drivna entreprenörer som vill utveckla sin verksamhet tillsammans med Däckpartner. Vi har en femårsplan, där vi konkretiserat våra mål i siffror och den ska vi följa.
De senaste åren har det varit en dragkamp mellan er och Däckteam om vem som är största däckkedja i Sverige. Vem är störst nu?
– Just nu är vi 160 verkstäder men från vår sida har det inte varit någon dragkamp. Utan det som är viktigt för oss är att våra medlemmar känner förtroende för det jobb vi gör centralt och det gynnar deras verksamhet lokalt.
Varför har storleken betydelse?
– Mycket handlar om att kunna ge en bra och rikstäckande service till våra kunder, oavsett om det är ett stort leasingbolag, ett mindre regionalt åkeri eller en privat konsument. Sedan finns det även fördelar i förhandling med leverantörer att ha en viss volym och en bra geografisk spridning.
Hur har ni påverkats hittills av Corona?
– Det har varit ett väldigt speciellt år men vi har som tur är inte behövt varsla eller säga upp personal och ingen verkstad har behövt stänga butiken på grund av Corona. Vi ser en nedgång i vissa branscher och den bransch som påverkar oss närmast är bilhandeln, men trots detta har vi en tillväxt.
Hur ser ni på marknaden fortsatt under vintern och våren?
– Det är otroligt svårt att säga något definitivt om den närmaste framtiden, med tanke på våg två av pandemin och vad den kommer att innebära för vår bransch. För vår del handlar det mycket om att anpassa oss, vara lyhörda och serva våra kunder på bästa sätt.