Michelins nya däck XDR4 Extra Load i storleken 59/80R63 väger mer än 5 ton och kan bära en last på 115 000 kilo.
”Vi hjälper våra kunder bortom däcken”
Nyheter
20 oktober 2022
Text: Elise Rangstedt Foto: Michelin test site & Joni Wuori, Euromaster
Vid tillverkningen av entreprenaddäck är det många aspekter att ta hänsyn till. Däcksnack har pratat med Michelin och har fått veta mer om vilka krav som ställs på däcken, vad användarna efterfrågar och hur framtidens däckteknik kan komma att se ut.
Michelin är en av många tillverkare av entreprenaddäck. Deras nya däck XDR4 Extra Load i storleken 59/80R63 väger mer än 5 ton och kan bära en last på 115 000 kilo. Maskinerna däcket passar till kan vara upp till åtta meter långa och nio meter breda. Juhani Seppa är teknisk ingenjör på Michelin och berättar att storleken kräver rejäla däck som tål hög belastning.
– Användarna av de här däcken arbetar i krävande miljöer där produktivitet och säkerhet är av högsta prioritet. Att däcken ska klara av att bära tung last är givetvis mycket viktigt. I de nordiska länderna måste man även ta hänsyn till väderförhållandena när man tillverkar däcken, temperaturvariationen mellan sommar och vinter är stor och däcken måste fungera under alla årstider. Den här typen av däck måste även klara av de hårda markförhållandena och de yttre skador som kan uppkomma i den miljö de ska användas.
Synen på däck som runda svarta måste-ha-produkter lever delvis kvar, men Juhani berättar att förståelsen i branschen kring däck som helhet växer. Fler förstår att däckaffären innefattar mer än bara däcken som produkt.
– Förstås efterfrågar användarna högkvalitativa produkter, men vi stödjer också våra kunder genom teknisk vägledning om däckunderhåll och genom att ge råd kring användningsförhållanden genom att genomföra analyser av deras användning och däckprestanda. På terrängmarknaden är det nödvändigt att göra mer än att bara sälja en produkt. Det är avgörande både för oss och för användarna att vi hjälper våra kunder bortom däcken.
Hur får man däcken att hålla så länge som möjligt?
– Våra produktingenjörer har stort fokus på långvarig prestanda. Ett färskt exempel på deras verk är lanseringen av vår Michelin Multilayer Technology, en specifik gummiblandning som ökar däckens livslängd. Förutom själva produktutvecklingen arbetar vi hårt med våra slutanvändare för att säkerställa att de får ut så mycket som möjligt av sina däck. Vi ägnar mycket tid åt att informera och vägleda dem till rätt användning.
Hur ser framtiden ut inom entreprenaddäck? Finns det någon teknik som efterfrågas från användarna?
– Jag ser att våra kunder i allt högre utsträckning engagerar sig i diskussioner kring miljöpåverkan. Eldrivna fordon med automatisering är idag vanligt på exempelvis gruvanläggningar. Att använda automatiserade fordon möjliggör datainsamling om däckanvändningen, vilket är avgörande med tanke på att förarna inte ser sina däck från kabinen. På Michelin erbjuder vi lösningar för däcktrycksövervakning, vilket ökar produktiviteten och säkerheten för våra kunder.