Volvo har i alla tider verkat för att ses som en föregångare inom trafiksäkerhet. Med uppfinningar som Nils Bohlins trepunktsbälte har de vunnit både förtroende och tillit hos såväl kunder som däck- och motorbranschen. Därför kom nyheten om att de satsar på så kallade året runt-däck mycket oväntat. Motorjournalister och aktörer i däckbranschen har reagerat starkt och ifrågasatt beslutet eftersom däcktypen länge har setts som en kompromiss som, oavsett underlag, presterar sämre än säsongsbundna däck.
Volvo själva anser att deras så kallade året runt-däck är utformade för att ge deras elbilar högsta möjliga energieffektivitet och bättre balanserad prestanda på fler väglag än både sommardäck och vinterdäck. Däcken, som de kallar Recharge-däck, är en ny innovation som enligt dem själva inte tummar på säkerheten.
– Volvo Cars kompromissar aldrig med säkerhet. Våra elbilar kommer att säljas med det nyutvecklade Recharge-däcket, som kan användas året runt och ger ett bättre grepp på bilen sett till hela året. Vid isigt eller snöigt väglag är vinterdäck fortfarande det säkraste alternativet. Sommardäck eller vinterdäck som används på fel väglag kan utgöra en grundläggande säkerhetsrisk. I många delar av Europa är de däck som föreskrivs enligt regelverken kanske inte alltid de som är säkrast under de rådande omständigheterna. Om vinterdäck (B- eller C-klass i energieffektivitet) används där det inte är nödvändigt leder det dessutom till onödig energiåtgång och CO2-utsläpp, säger Christina Zander, pressansvarig på Volvo Cars Sverige.
Hur presterar era så kallade året runt-däck jämfört med traditionella sådana däck, vad gäller främst väggrepp och bromssträcka? Har ni gjort några däcktester med faktiska siffror som går att få tillgång till?
– Recharge-däcken har testats vid olika temperaturer, från -15°C till 15°C och på torrt, vått, fuktigt, isigt och snöigt väglag. Bromsprestandan är i paritet eller bättre än sommardäck på torra vägar upp till cirka 7 grader. Det är i paritet eller bättre än sommardäcket, i alla mätningar, i väta. När det kommer till vinterväglag så är det svårt att konkurrera med ett riktigt vinterdäck, men Recharge-däcket har signifikant bättre prestanda på barmark och en bättre balanserad prestanda på fler väglag än både sommardäck och vinterdäck, säger Christina Zander.
Finns det några begränsningar för var däcken rekommenderas att användas? Hur kommer ni i så fall att kommunicera detta?
– Vid isigt och snöigt väglag rekommenderar vi på Volvo Cars fortfarande vinterdäck och det har vi varit tydliga med i vår kommunikation. När en kund beställer en bil med Recharge-däck via Care by Volvo, så sköts det via kundcentret idag. När en order lagts ringer vårt kundcenter upp och stämmer av uppgifterna i ordern som placerats. Då kommer det särskilt att påpekas att det behövs vinterdäck om man planerar att köra i snöiga och isiga förhållanden och om så är fallet hjälper kundtjänst till att lägga en order, säger Christina Zander.
De säsongsbundna däckskiftena i Norden ger däckverkstäderna en form av ekonomisk trygghet och en regelbunden kontakt med kunderna. Ser ni att trenden med så kallade året runt-däck kommer att växa och hur tror ni i så fall att det kommer att påverka däckverkstäderna?
– Då det endast är Volvo Cars helelektriska bilar som säljs med Recharge-däck som standard i dagsläget är påverkan på däckverkstäderna minimal. Det är för tidigt att spekulera kring hur utvecklingen kommer att se ut framöver, säger Christina Zander.
Hur hållbara kommer däcken att vara? Hur länge förväntas de hålla om de körs på ett normalt sätt?
– Hållbarheten på våra nyutvecklande Recharge-däck är i paritet med de sommardäck vi erbjuder, säger Christina Zander.
Kommer ni att fortsätta med året runt-trenden även för kommande modeller, eller finns det något unikt med just denna modell som gör att så kallade året runt-däck passar bäst?
– Det är för tidigt att uttala sig om, avslutar Christina Zander.
Bernt Wahlberg är informationschef på the Scandinavian Tire and Rim Organization (STRO), en organisation som verkar för att aktörer i däckbranschen ska tala samma språk och dela liknande uppfattningar om vilka däck som passar bäst oavsett behov.
– Vi rekommenderar sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern. Vad som är trafiksäkert är en subjektiv bedömning, men varje bilist ska välja däck efter sin användning. Diagrammet "Val av vinterdäck” på vår hemsida kan användas som en guide för att hitta rätt, säger han och fortsätter:
– Något som står klart är att vinterväglag är ett samlingsbegrepp för väldigt många olika väglag, där de olika produkterna presterar olika bra och det inte finns en självklar vinnare. Ett godkänt vinterdäck har snögreppsmärkning (3PMSF), vilket betyder att däcket klarar ett baskriterium. De modernaste all season-däcken fungerar utmärkt på sommarvägar, men varje däckköpare måste ändå se till att välja den typ av däck som passar bäst till användningen, säger han.
Uffe Dimberg är platschef på en av Sveriges cirka 4?500 däckverkstäder, Euromaster i Bromma. Han har jobbat i branschen i flera decennier och för honom är det en självklarhet att bilister som kör i nordiska förhållanden, med omväxlande väder och temperaturer mellan 25 och minus 20 grader, skiftar däck efter säsong. När han fick höra om Volvos Recharge-däck blev han nyfiken på dess egenskaper.
– Jag tycker att Volvos beslut låter konstigt. När man säger året runt-däck menar man i regel ett vinterdäck som är godkänt att åka året runt med. Det känns konstigt att Volvo kan få ett sådant däck godkänt känner jag, men det kanske är ett jättespeciellt däck som är fruktansvärt revolutionerande. Jag skulle vilja veta mer om däcket, säger Uffe Dimberg.
Vad ser du att Volvos beslut kan komma att innebära för er däckverkstäder?
– Skulle alla bilister köra med så kallade året runt-däck skulle det bli som nere i Europa, att vi däckverkstäder träffar kunderna först när däcken är slutkörda. Jag tror dock inte att alla Sveriges bilister skulle godkänna det eftersom så många åker runt med dubbdäck idag. Våra verkstäder uppåt i landet säljer nästan inget dubbfritt alls, så att det skulle bli någon större förändring där uppe har jag svårt att tro, säger han.
Ser du några risker med initiativet?
– Söderut hör jag många säga att ”det blir ju ingen vinter längre så man behöver inte vinterdäck”, men slår det till som det gjorde i år kommer det att bli kaos på en gång om alla kör med så kallade året runt-däck. Finns det då inga vinterdäck på verkstäderna att köpa, för att alla har gått över till dubbfria däck eller året runt-däck, så kommer det att bli problem, säger Uffe Dimberg.