Jimmy Gustavsson är produktchef för tunga däck och LV-däck på Nokian Tyres och berättar att det är stora skillnader mellan ett personbilsdäck och ett lastbilsdäck.
– Själva grundprincipen är densamma, men ett lastbilsdäck ska rulla fler mil och utnyttjas på ett annat sätt. De flesta åkerier skiftar inför vintern för att ha bästa möjliga grepp när det är snö och is. Då har däcket störst mönsterdjup och således högst rullmotstånd. Fram på våren har däcket slitits och sajpningar börjar försvinna, men däcket har ändå tillräckligt bra grepp. Samtidigt har rullmotståndet minskat i takt med att däcket slitits. Rullmotståndet minskar med cirka 30 procent när du jämför ett nytt däck respektive ett däck med fem millimeter mönsterdjup.
– Idag är det stora krav på vad ett däck ska klara av, framför allt på vintern när inbromsningsförmåga, sidogreppsförmåga och dragförmåga är av högsta prioritet. Det är även viktigt att däcken klarar av underlag som slask, halka, snö och is. På sommaren är det livslängd, rullmotstånd och att minimera risken för vattenplaning som spelar störst roll.
Vilket däck som passar bäst för din lastbil beror på vilka körförhållanden och vägunderlag du ska köra på. Nokian Tyres har däck för nordiska vinterförhållanden, mildare europeiska vintrar och däck för tuffare underlag, som främst används av schaktbilar och liknande.
– Lastbilar som kör från Skåne till Stockholm eller på stora vägar där det är saltat behöver normalt sett inte ett däck som är tillverkat för de mest extrema nordiska vintrarna. Annat är det med timmertransporter och mjölkbilar som ska ut på små skogsvägar eller grusvägar med rullsten. Då prioriteras greppförmågan och då väljer de flesta att tumma lite på däckets livslängd.
– Alla tillverkare strävar efter att få det ultimata däcket med maximalt grepp och livslängd, men man kommer aldrig att få fram ett däck som klarar allt. Det viktiga är framför allt att få fram ett däck som klarar de behov kunden efterfrågar.
Höga dieselpriser ökar behovet av minskat rullmotstånd
Att få ner rullmotståndet har blivit en större faktor att ta hänsyn till vid tillverkningen av lastbilsdäck, berättar Jimmy. Det är även något som efterfrågas av åkerierna när dieselpriserna nu skjuter i höjden, även om fler åkerier nu har indexreglerade dieselpriser i avtalet med sina uppdragsgivare.
– Vi har stort fokus på att få ner rullmotståndet med tanke på dagens höga dieselpriser. Det är tufft för åkerierna idag, dels med tanke på uppgången på diesel och de prishöjningar som vi och andra tillverkare har behövt göra. Men det är lite klurigare att minska rullmotståndet med tanke på att det är betydligt högre mönsterdjup på lastbilsdäck, och det kan man inte tumma på för mycket. Vi försöker istället att jobba med olika mönster och gummiblandningar för att få ett så lågt rullmotstånd som möjligt.
Hur framtidens lastbilsdäck kommer att se ut är det ingen som riktigt vet, men Jimmy spånar om att all season-däck kan komma att bli populärt för åkerier i södra Sverige som kör på röjda vägar.
– Framför allt i delarna av Europa som inte har de massiva vintrarna som vi har här. På sikt kan det bli aktuellt även i Sverige. Vi har inte samma vargavintrar här längre så jag tror att vissa åkerier kommer att börja använda sig av det, framför allt i de södra delarna av landet och med körningar ner på kontinenten.
Åkeriet om vikten av rätt däck
Bennesveds åkeri är ett timmerbilsåkeri som har varit i branschen i snart hundra år. Idag drivs företaget av Thorbjörn Bennesved, men företaget grundades redan på 30-talet av hans farfar. Verksamheten ligger i Älghult, mellan Kalmar och Växjö, och kör åt de flesta skogsbolag i branschen. Som ett timmerbilsåkeri är det viktigt med rätt däck. Thorbjörn betonar vikten av bra grepp.
– Det är jätteviktigt med rätt däck. Det ska fungera till det användningsområde man ska ha det till, vilket för oss är när du ska köra i skogen. För oss är det viktigt att känna sig trygg med däcken, att det är bra grepp så att man inte slirar. Man ska kunna komma fram på hala och snöiga skogsvägar. Sedan är det bra att få ut många mil på däcken också, men det är inte det allra viktigaste för oss, säger Thorbjörn.
– Med det sagt är det inte säkert att rätt däck för oss är det bästa valet för någon annan. Det gäller att hitta det däck som fungerar bäst för ens egen verksamhet.
Branschen skriker efter personal
Idag är de 25 anställda på Bennesveds åkeri, med en salig blandning av unga nybörjare och seniora nästan-pensionärer. Däremot är de enbart män, något Thorbjörn skulle vilja ändra.
– Åkeribranschen är tyvärr fortfarande mansdominerad. Jag tror att det hade varit bra med en större mix. Att få in fler kvinnor skulle kanske lugna ner tempot i trafiken på ett annat sätt och jag tror det hade varit positivt även ur en miljöaspekt. Hela transportbranschen skriker efter förare och personal, så jag hoppas att fler vill söka sig till branschen, både kvinnor och män, avslutar Thorbjörn.