Leif Danielsson har arbetat med däck i närmare 50 år och har sedan tio år tillbaka drivit sin däckverkstad i Partille. Han tror att det finns en enkel anledning till att många bilister kör med odubbade vinterdäck på sommaren och att det handlar om att spara tid, pengar och jobb.
– Varför klaga på bilisterna som anpassar sin bil till en ekonomisk fördelaktig lösning? Den som kör med odubbade vinterdäck slipper tänka på däckskiftestider, kostnader för däckskifte, däckhotell eller extra fälgar. Det är därför inte konstigt att allt fler bilägare, efter flera milda vintrar, väljer odubbade vinterdäck, säger han och fortsätter:
– I Sverige kör vi inte i 300 km/h, varför ska vi då köpa dyra däck som är klassade efter det? När vi dessutom verkar få allt lägre maxhastigheter på våra vägar, minskar troligen risken med odubbade vinterdäck.
I framtiden tror Leif att vi kommer få se fler däck, anpassade för Sveriges alla årstider, på våra vägar.
– Jag tror att vi kommer få se flera nya odubbade vinterdäck, anpassade för året runt-bruk. Jag tror att däckfabrikanterna skulle kunna utveckla ett bra sådant däck om de bara ville. Kanske kommer en ökad efterfråga att påskynda den utvecklingen, inte minst på grund av att allt fler väljer att köpa sina däck billigt på nätet, avslutar Leif.
Vi tog frågan vidare till branschen. Lars Bergmark, vd för Pirelli och ordförande i Däck-, Fälg- och Tillbehörsleverantörernas Förening, står fast vid rekommendationen, sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern.
– Ett sommardäck med höga hastighetsindex handlar inte bara om att däcket klarar just höga hastigheter, det indikerar också att däcket har en mycket hög prestanda på många punkter. Inte minst att kunna bromsa och göra snabba undanmanöver. Detta kan vara skillnad mellan liv och död även vid betydligt lägre hastigheter, säger Lars Bergmark.
– Ett nordiskt odubbat vinterdäck är ett dåligt alternativ på sommarvägar, framför allt om det är blött. Bromsförmågan försämras med upp emot 20 procent jämfört med ett sommardäck. Även undanmanöverförmågan blir sämre.
Utvecklingen av däck står aldrig stilla och kanske framtiden bjuder på ett däck, anpassat för alla de väglag vi kan tänkas möta. Lars Bergmark menar dock att ett däck alltid kommer att vara en kompromiss mellan olika egenskaper.
– All Season däck är en hybrid mellan vinterdäck och sommardäck. Denna typ av däck har goda sommaregenskaper men är också märkt med 3PSM och är därmed godkänt som vinterdäck här i Sverige. Utvecklingen kring dessa går för närvarande fort och de blir bättre och bättre, både som sommar och vinterdäck, säger han och fortsätter:
– Men ett däck är och kommer alltid vara en kompromiss mellan olika egenskaper. Att ett All Season däck skulle kunna ha vinteregenskaper i nivå med de nordiskt anpassade vinterdäcken tror jag kommer bli svårt. Men om personen har för avsikt att köra med ett däck året om, kommer All Season däcket vara betydligt säkrare än ett nordiskt anpassat vinterdäck på sommaren. Rekommendationen kring sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern står klart och tydligt fast.