De utrustar Volkswagens första helelektriska SUV
Nyheter
09 augusti 2021
Text: Jonna Jansson Foto: Hankook
Hankook expanderar sin originalutrustningsverksamhet inom el- och hybridfordonssegmentet. Från försäljningsstart kommer däcktillverkaren att utrusta Volkswagens första helelektriska SUV, ID.4, med e-däcket Ventus S1 evo 3 ev som specifikt har utvecklats för elbilar.
För att möta kraven som den nya körteknologin kräver kommer ID.4 att vara utrustad med e-däcket Ventus S1 evo 3 ev, som specifikt har utvecklats för elbilar. Beroende på utrustningstyp är dimensionen från 18 till 21 tum delvis utrustade med Sealguard som är Hankooks teknologi för punkteringsskydd.
”Prototyperna för flera av VW:s elfordon använder redan Hankook-däck. Vi är glada över samarbetet med vår långvariga originalutrustningspartner Volkswagen kring ID.4 och att vi på så sätt kan utöka och stärka vår portfölj med alternativa system ytterligare. Med detta vill vi göra ännu ett viktigt bidrag till den hållbara mobiliteten,” säger Sanghoon Lee, vd för Hankook Tire Europe.
Reducerat rullmotstånd, lägre vikt och högre bärkapacitet: Detta är egenskaper som är särskilt viktiga för däck till elfordon för att stötta batteriprestandan och fordonets räckvidd, samtidigt som de klarar av den högre konceptrelaterade fordonsvikten. För att uppfylla de specifika kraven har Hankooks ingenjörer utrustat EV-däcket Ventus S1 evo 3 med en stomme som har dubbla lager, vilket har tillverkats av specialutvecklade högpresterande material. Detta ger en mycket hög stabilitet med låg egenvikt i förhållande till däckets storlek. Något som också är viktigt är gummiblandningen i Ventus S1 evo 3 ev som har anpassats efter behoven av ett mycket högt startvridmoment hos elfordon, för att ge utmärkt grepp i både regn och på torrt väglag, samtidigt som rullmotståndet optimeras. I 20-tumsmodellen används även en extra stålförstärkning i klinchen för att öka styvheten i sidoväggen ytterligare på grund av sidoväggens låga profil. Detta ger en särskilt sportig direkt styrrespons och en exakt passform på fälgen.
Hankooks Sealguard-teknologi för punkteringsskydd används i Hankooks 19, 20 och 21-tumsmodeller på VW ID.4. Denna teknologi tätar automatiskt punkteringar på upp till 5 mm i diameter inom däckets slitbana. Fördelen med teknologin är att man kan fortsätta sin resa utan att behöva byta däck, även om exempelvis en spik punkterar däcket. Detta innebär att man inte längre behöver ha med reservhjul i fordon som har Sealguard-däck. Detta frigör bagageutrymme, sänker vikten och gör att man slipper eventuella farliga däckbyten vid vägkanten. Förutom säkerhetsfördelarna har däck som är utrustade med Sealguard-teknologi samma komfort som vanligt eftersom den grundläggande konstruktionen inte skiljer sig åt från andra däck.