Nokian Tyres Armor Gard 2 Mine är 25 procent styvare vertikalt jämfört med den föregående generationen Armor Gard-däck.
Nokian Tyres lanserar gruvdäck i ny storlek
Nyheter
23 maj 2023
Text: Elise Rangstedt Foto: Nokian Tyres
För borriggar som används i krävande förhållanden erbjuder Nokian Tyres Armor Gard 2 Mine utmärkt skydd mot skärskador, bra köregenskaper och lång livslängd. Tidigare har däcket endast funnits i storleken 10,00–20. Den nya storleken 9,00–20 gör nu att ännu fler fordon kan dra nytta av däckets kvaliteter.
Kimmo Kekki, Global Product Manager på Nokian Heavy Tyres, är glad över att nu få presentera det senaste tillskottet i däckfamiljen:
– Nokian Tyres Armor Gard 2 Mine har redan bevisat sitt värde bland kunderna. Vi är mycket glada över att introducera den nya storleken, som gör att ännu fler gruvarbetare nu kan jobba effektivt och tryggt. Det blir helt enkelt en bättre upplevelse med de här däcken på fordonet, säger Kekki.
Borra djupare – tryggt och säkert
Gruvarbeten under jord ställer speciella krav på däcken. Vassa stenar ökar risken för däckskador. Hala stenar kräver bra våtgrepp. De trånga utrymmena ger begränsad framkomlighet, och det är bara kompakta maskiner som kan röra sig fritt.
Nokian Tyres Armor Gard 2 Mine infriar förväntningarna på alla punkter – även då säkerhetskraven är extra höga.
– Det här är däck som man kan lita på även i riktigt krävande förhållanden under jord, sammanfattar Kimmo Kekki.
Förbättrat skydd mot riskerna som finns under jord
Nokian Tyres Armor Gard 2 Mine är 25 procent styvare vertikalt jämfört med den föregående generationen Armor Gard-däck. Dessutom har däcket 12 procent mer gummi i slitbanan. Banan är bredare än hos föregångaren, vilket sänker marktrycket och gör däcket mer slitstarkt. Konstruktionen maximerar kylningen av däcket och stommens livslängd. Dessutom har däckets insida förbättrats, vilket maximerar slangens slitstyrka och höjer kvaliteten på nya Nokian Tyres Armor Gard 2 Mine-däcket ännu ett snäpp. Sist men inte minst har själva däcket fått en mer rektangulär form, vilket ökar stabiliteten med upp till 25 prrocent jämfört med föregångaren. Genom dessa förbättringar gör de redan väletablerade däcken det möjligt att borra ännu djupare – och bana väg i hittills okänd terräng.
– Lägg sedan till de precisa köregenskaperna så kan vi konstatera att de här däcken klarar alla utmaningar som kan tänkas finnas under jord, avslutar Kekki.