”Oklarheter kring M:s utspel om däckslitage”
Nyheter
14 maj 2020
Text: Henrik Nygård
Däck är den främsta källan till utsläpp av mikroplatser, hävdar M Sverige och hänvisar till rapporter från Svenska Miljöinstitutet och IVL.
– Vi vet sedan länge att däckpartiklar lossnar när däcken slits, det är ofrånkomligt eftersom det är en konsekvens av däckens friktion och väggrepp, säger Fredrik Ardefors, vd i Däckbranschen Sverige.
Fredrik Ardefors säger att Däcktillverkarna lägger enorma resurser på att skapa produkter som både är säkra och som håller länge men att det finns ett motsatsförhållande mellan friktion och slitage som är av fysikalisk karaktär och inte en fråga om marknadsprofilering.
– Det är därför oklart vad M vill åstadkomma med sitt larm.
M Sverige menar att slitage för olika typer av däck borde kunna ingå i EU:s däckmärkning. På så vis skulle däckkonsumenter kunna göra aktiva val och välja däck med lång hållbarhet som därmed släpper ifrån sig en förhållandevis mindre andel mikroplatser än däck som slits snabbt.
– Konsumenter är väldigt bra på att ta till sig av olika miljöargument. Om däck som slits långsammare ger ifrån sig en lägre andel mikroplaster per mil tror jag många skulle välja att köpa dem, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Fredrik Ardefors berättar att en sådan däckmärkning har diskuterats inom EU och bland däcktillverkare, men att det avfärdats.
– Att sätta siffror på slitage är extremt svårt för att inte säga omöjligt. Hur mycket ett däck slits beror på faktorer som vilken typ av väg man kör på, vilken bil som däcket sitter på, hur fordonet är lastat, hur hjulinställningen ser ut och hur föraren kör. Ett specifikt test blir aldrig representativt för det enskilda fallet och relevansen för varje konsument riskerar att bli låg.
– Att sedan ställa konsumenten inför ett val att minska väggreppet för att få mindre slitage är att lägga ett oerhört ansvar på individen. Sverige driver den så kallade nollvisionen för antal döda och allvarligt skadade i trafiken, något som Däckbranschen står bakom. En del av nollvisionen är att minska risker som beror på förarens val och agerande. M:s förslag riskerar därför att gå emot nollvisionen.
Fredrik Ardefors understryker att spridning av oönskade partiklar självklart ska minimeras så mycket som möjligt.
– Här ser vi utrymme för mer forskning kring om däckpartiklar utgör ett problem eller inte. Nuvarande kunskapsläge tyder på att de flesta partiklar stannar i närområdet kring vägarna. Inom Svenska Däcksäkerhetsrådet, där även myndigheter, forskningsinstitut med flera samverkar tittar man just på hur på frågorna om säkerhet och hållbarhet/miljö och hur dessa två faktorer påverkar varandra.
– Inom däckbranschen i Sverige och internationellt pågår också olika kartläggningsprojekt som stöttar forskning inom det här området. Vi uppmuntrar dessutom däcktillverkarna att fortsätta utveckla produkter med längre livslängd som en del i branschens bidrag till hållbara landtransportsystem. Det är självklart att produkter som är både säkra och hållbara är önskvärda men även andra faktorer spelar in när konsumenten väljer däck, inte minst pris, buller och komfort.