"Lagen tar inte hänsyn till att det förekommer andra typer av verksamhet på vägen än att förflytta sig på den eller underhålla den. Det gör att många av våra medlemmar står där och riskerar sina liv", säger Lasse Dahlqvist på Däckspecialisternas Riksförbund (DRF).
DRF arbetar för bättre säkerhetslagstiftning vid arbete på väg
Nyheter
23 april 2024
Text: Jonna Jansson Foto: iStock
Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, har initierat en dialog med Trafikverket med anledning av deras regeringsuppdrag om att ta fram och genomföra en handlingsplan för förbättrad säkerhet vid arbete på väg.
Bakgrunden är att aktörer som ska arbeta längs med motorväg behöver få uppdraget av en myndighet/väghållare för att skyddas av säkerhetslagstiftning. Andra aktörer, så som bärgare och däckverkstäder som kallas ut för att genomföra akutservice, har inte samma lagstöd att till exempel få med sig en TMA-bil, begränsa hastigheten eller stänga av körfält om trafiksituationen kräver det. Fram till 2012 kunde dessa aktörer till och med bötfällas för att stanna längs med vägen. Nu vill DRF att lagstiftningen uppdateras en gång för alla.
– Alla begriper att säkerhet är viktigt, men lagstiftningsmässigt är det åt helsike. Lagen tar inte hänsyn till att det förekommer andra typer av verksamhet på vägen än att förflytta sig på den eller underhålla den. Det gör att många av våra medlemmar står där och riskerar sina liv. Så kan vi inte ha det! Är trafiksituationen så pass intensiv att det inte går att stå där utan risk så ska det vara krav på säkerhetsåtgärder, oavsett vem som har gett uppdraget, punkt slut, säger Lasse Dahlqvist på DRF.
Trafikverket är den tredje myndigheten i rad att få i uppdrag att omarbeta föreskrifterna kring oförutsedda händelser vid arbete på väg. DRF har öppnat en dialog med dem om saken och hoppas att åtgärderna i handlingsplanen kommer att ta alla typer av vägaktörer i beaktning framöver. Åtgärderna som Trafikverket redovisar i handlingsplanen ska genomföras senast 2025.