Nu kan däckbyte göras helt kontaktfritt
Nyheter
03 april 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Vianor
Många företag tar till nya sätt att betjäna kunder samtidigt som de säkerställer både kunders och anställdas säkerhet. Vianor-kedjan, som erbjuder bil- och däcktjänster, fokuserar på säkerheten för högriskgrupper genom att möjliggöra däckbyte utan behov av direktkontakt med säljaren, montören eller andra kunder.
– Behovet av att byta till sommardäck kommer och vi vill se till att människor som tillhör riskgrupper kan få sina däckbyten gjorda så säkert som möjligt. Det säkraste sättet är att du inte ska behöva ha fysisk kontakt med någon, säger Ann Kristin Storholm, B2C affärsområdeschef i Vianor Skandinavien.
Kunder som tillhör riskgrupper kan få kontaktfri service antingen genom att boka tid, beställa tjänster och köpa produkter via Vianors onlinebutik eller genom att kontakta närmaste serviceverkstad. Online-beställning finns även tillgängligt via telefon eller chatt, och de flesta köp kan också betalas online. Det är heller inte nödvändigt att komma in på en Vianor verkstad.
– Om kunder som tillhör riskgruppen vill undvika att komma in på en verkstad kan de hålla sig utanför butiken och vi kommer ut för att betjäna dem. I den här situationen erbjuder vi kunden att själv köra in och ut bilen ifrån verkstaden under ledning av våra anställda, och arbetet kommer att utföras medan kunden väntar utanför, säger Storholm.
Om betalningen inte görs i förväg kan kunden sitta kvar i bilen och istället swisha betalningen utan någon kontakt med andra. Vianor kan också komma ut med en kortterminal om önskas. Ytterligare ett alternativ är Vianorkortet, som de erbjuder i samarbete med Resursbank, där kunden får en faktura utan extra kostnad. Men det går även att betala med kort i servicebutiken som vanligt. Kortterminaler desinficeras mellan varje användning.
– Om du bokar via chatt eller telefon kan du begära ”kontaktfri service” redan vid bokningen. På detta sätt kan Vianor-personalen förvänta sig och anpassa besök från kunder som behöver kontaktfri service, säger Storholm.
Gummiblandningen i vinterdäck är inte avsedd för användning under varma väderförhållanden, och det blir därför en säkerhetsrisk, särskilt vid körning på våta vägar.
– Vi förstår kundernas oro över virusinfektion och deras hälsa och tar situationen på mycket stort allvar. Vi vidtar försiktighetsåtgärder och har infört åtgärder för att minimera spridningen av coronavirus. Till exempel rengörs och desinficeras känsliga platser som dörrhandtag och ytor på våra verkstäder flera gånger om dagen. Gästerna erbjuds desinfektionsmedel och det finns tillgång till engångshandskar. Vi har också vidtagit åtgärder för att begränsa antalet kunder i kundmottagningen. För både våra kunders och vår personals säkerhet ber vi alla att hålla sig på rekommenderat avstånd från varandra, säger Storholm.