Den 16 mars 2021 meddelade myndigheten att man inte kommer att göra undantag från föreskriften om förbud att framföra fordon med dubbdäck efter den 15 april, så som man gjorde förra året. I ett öppet brev inför beslutet krävde Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, och MRF anpassningar i regelverket med hänvisning till såväl Covid-pandemin som underliggande orimligheter gällande skiftestiderna.
– Till skillnad från våren 2020 har det bland annat införts nationella krav om ett begränsat antal som samtidigt får vistas på en yta och hårdare krav på familjeisolering vid sjukdomsfall i familjen. Hela branschen som jobbar med däckskiften kräver ytterligare förklaringar hur Transportstyrelsen anser att det är praktiskt möjligt att under samma period skifta lika många däck men med nya och hårdare restriktioner att förhålla sig till”, skrev DRF:s ordförande Anna Ljungdell och MRF:s vd Tommy Letzén i det öppna brevet.
Men Transportstyrelsen valde att inte lyssna till branschens uppmaningar. I sitt beslut hänvisar myndigheten bland annat till att det tidigare uppmätts höga partikelflöden till följd av vägslitage från dubbdäcksanvändning, och då särskilt på våren. Man anser också att erfarenheter och kunskaper vad gäller smittspridning i samhället är på en helt annan nivå än förra våren. Och slutligen hänvisar myndigheten till att tillgången på skyddsutrustning är bättre och att vaccinering pågår.
Dagen efter Transportstyrelsens beslut gick DRF, MRF och ett antal stora däckverkstadskedjor ut med ett gemensam uttalande. Bakom det står bland andra Däckia, Vianor, Däckpartner, Euromaster, Kransens Gummi, Firststop Sweden och Däckteam.
I uttalandet står bland annat:
”Transportstyrelsens beslut visar brist på förståelse för verkligheten ute på de hjulskiftande verkstäderna. Beslutet riskerar att drabba konsumenter både vad gäller trafiksäkerhet men även risk för böter då branschen med de Covid-restriktioner som finns inte hinner skifta hjul inom lagstadgad tid."
Undertecknarna av uppropet hänvisar till att beslutet ”slår undan benen” på det goda trafiksäkerhetsarbete som landets däckverkstäder genomför under svåra förhållanden. Skiftessäsongen på våren är sedan många år ett av branschens största bekymmer. Redan när skiftestiden på våren kortades från fyra till två veckor blev arbetsbelastningen på däckverkstäderna orimlig, skriver undertecknarna. Under två veckor ska över 2,3 miljoner bilar ska skiftas till sommardäck. Fortfarande har hälften av landets fordon dubbdäck för att kunna framföras på isiga underlag, inte minst under våren då temperaturen varierar över och under nollstrecket. Friktionsdäck fungerar utmärkt på många håll men inte i hela landet.
”Däckverkstäder arbetar redan dubbla skift för att klara skiftena men åtgärder för att minska spridning av Covid, med begränsningar av antalet kunder, extra skyddsutrustning, hemmavaro vid misstanke om Covid i familjen mm gör att pressen på branschen är ohållbar. Den orimligt korta skiftestiden leder till att konsumenter tvingas skifta själva eller använda sig av tillfälligt etablerade skiftare som inte alltid har den kompetens och erfarenhet som krävs.”
Avslutningsvis riktar sig däckverkstäderna i uttalandet direkt till däckbranschens kunder genom att försäkra att branschens företag gör vad de kan för att kunderna ska kunna vara trygga både vid verkstadsbesök och i trafiken:
”Vi kompromissar därför inte med vare sig vårt arbete eller med smittskyddsåtgärder. Detta leder till att inte alla kommer att kunna få sina däck skiftade i tid. Vi ber om förståelse med detta då det inte ligger i branschens händer att kunna påverka”
Fakta Krav på vinterdäck
Det är krav på vinterdäck under perioden 1 december-31 mars, om det är vinterväglag. Samtidigt är dubbdäck förbjudna från 15 april, oavsett vilket väglag som råder. Det är detta fönster på två veckor som skiftestiden på våren handlar om.
Så här står det om Transportstyrelsens information om vinterdäck:
Vinterdäck 1 december–31 mars
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Exempel på likvärdig utrustning är snökedjor eller sandspridare.
Definitionen av vinterväglag
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Dubbdäck 1 oktober–15 april
Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.
Om bilar med en totalvikt upp till 3500kg har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Detta gäller även om fordonet är undantaget från kravet på vinterdäck. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det får inte finnas både dubbade och odubbade däck på fordonet.
Dubbdäck på tunga fordon måste alltid sitta på samma axel.