Fordonsbranschen är under förändring. Elektrifieringens framfart skapar nya förutsättningar och behov. Samtidigt börjar fordonstillverkare att ta ett allt större grepp om däckaffären och framhäva originalutrustning som en reservdel till bilen. Det här gör att det blir allt viktigare för branschverksamma att hänga med i svängarna.
– Det är ingen hemlighet att drivlinorna på elbilar gör att det blir färre servicetimmar. Det vi gör för att väga upp det här är att på olika håll utveckla vårt erbjudande inom bilrekond, lackerings- och skadeverkstäder och däck, säger Martin Bredhe, vd för Bilbolaget Nord.
I dagsläget har Bilbolaget Nord 15 anläggningar, från Härnösand i söder till Kiruna i norr. De kommande åren kommer bolaget att satsa mer på riktiga däckverkstäder, något de bara har i Luleå idag.
– Samtliga anläggningar erbjuder däckskifte och hjulinställningar, samt någon form av däckhotell. Totalt har vi 12 400 omgångar däck i förvar. Vi ser stor potential med att utveckla just däckhotellsbiten, dels för att en mer regelbunden kundkontakt skapar större möjligheter för merförsäljning. Utrymmesbristen inne i städerna gör att det blir högst efterfrågan på förvaring där, säger Martin och fortsätter:
– Som bilhandlare har vi väldigt många affärer att jobba med, så vi behöver vara taktiska och hitta smidiga lösningar inom nischerna vi satsar på. Däck och tjänster relaterade till dem kommer att vara ett stort fokus framåt.
Han berättar att de bland annat kommer att införskaffa fler moderna däcktvättar som mäter mönsterdjup, för att kunna meddela kunderna när det är dags att köpa nya däck. Ytterligare ett område som de vill växa inom är hjulinställningar. 2022 genomförde anläggningarna sammanlagt runt 3 000 inställningar. I år satsar de på att nå 5 000.
– Än så länge har vi inte utmanat lika mycket som en del andra handlare inom däck. Vi beställer in de kända däckfabrikaten och är ganska styrda av återförsäljaravtal. På begagnat kan vi ofta gå lite utanför ramarna, säger Martin.
Under de kommande årens utvecklande av ordentliga däckverkstäder kommer Bilbolaget Nord att behöva uppfylla en del nya kriterier. Volvo har bland annat beslutat att däckhotellen hos alla deras återförsäljare ska ha ett uppvärmt utrymme där kunden ska kunna slå sig ner med en kopp kaffe.
– Beslutet är tänkt att göra oss mer konkurrenskraftiga. Eftersom vi har så många affärer ser jag dock inte att vi i dagsläget skulle kunna konkurrera ut mer nischade aktörer. De har djupare kunskap än oss och antagligen ett bredare utbud av däck på lager, säger Martin.
”Först nu det börjar hända saker med däckaffären”
En aktör som ägs av bilhandlaren Hedin bil men som också säljer däck via andra återförsäljare och har en egen webbshop är Interwheel. De är en av Sveriges största däckgrossister och har bra insyn i både bil- och däckfackhandeln eftersom de levererar produkter till båda marknaderna.
– Det har varit en ganska lång trend att bilhandeln säger att de ska ta ett större grepp om däckaffären, men det är först nu som det verkligen börjar att hända saker. Det säljs färre bilar nu samtidigt som elektrifieringens framfart bidrar till att bilhandelns erbjudande inom fordonsservice minskar. Utvecklingen har gjort däckaffären allt viktigare, säger Karl Helmer, försäljningschef på Interwheel.
Interwheels vd, Tomasz Olofsson Kowalski, instämmer med Karl och tillägger att vi nog kan vänta oss att gränserna mellan bilhandel och renodlade däckverkstäder kommer att suddas ut allt mer.
– Den stora fördelen för bilfackhandeln är att de har den första kundkontakten. Hittills har de inte kunnat mäta sig med renodlade däckverkstäder vad gäller utbud, pris och väntetid, med när fler nu satsar på däckhotell och mer rejäla kundmottagningar så kan vi nog komma att se en del förändringar, även om däckfackhandeln nog även fortsättningsvis kommer att ligga i framkant på många sätt. Det är och har varit svårt för bilhandeln att mäta sig med nischade aktörer, men om de verkligen går in för att satsa hårt så tror jag att de kan bli tuffa konkurrenter, just eftersom de är den första kontaktytan vid ett bilköp, säger han.
Begagnathandeln märker av ökat däckintresse
En bilhandlare som har valt att inte konkurrera med däckfackhandeln är Riddermark bil, som är märkesberoende och levereras flest begagnade bilar i landet. Vid varje bilköp ingår en uppsättning begagnade kvalitetssäkrade däck, anpassade efter rådande säsong. Den som vill kan också välja att köpa till en andra uppsättning däck på begagnade fälgar till ett förmånligt pris.
– Till skillnad från andra begagnathandlare så ger vi kunderna möjlighet att från vår interna databas välja vilka däck och fälgar de vill ha till sin bil. Man behöver alltså inte köpa hjulen som den förra bilägaren hade. Vi har märkt att kunderna hellre betalar lite mer för att få en hjuluppsättning de vill ha, med specifika köregenskaper, design eller mindre slitage, säger Idalina Santamäki, kvalitets- och kommunikationschef.
Efter att kunden har köpt bil och hjul monteras de valda hjulen till en samarbetsverkstad nära kunden, där däckhotell och hjulskifte ingår under den första säsongen.
– Många kunder väljer att stanna hos den verkstad som vi har hänvisat dem till även efter den första säsongen, som vi bjuder på. Vi ser det som en bra lösning att introducera kunderna till en för oss pålitlig samarbetspartner eftersom vi inte har några egna verkstäder ute i landet, säger Idalina.
Den kund som inte vill köpa begagnade däck kan välja sprillans nya, som då monteras på vald begagnad fälg. I Riddermarks online-databas finns idag cirka 7 000 hjuluppsättningar i varierande skick. Inom kort kommer kapaciteten att ligga på 17 000 uppsättningar, då de håller på att bygga ett nytt 5 000 kvadratmeter stort logistikcentrum med sjuvåningssystem i Strängnäs.
Däcken i databasen gick under en tid att köpa via bolagets nätbutik Hjuldepån. Idalina berättar att de sålde högt över förväntan, men att Riddermark valde att stänga ner butiken för att kunna fortsätta att erbjuda hjulen till bilköpskunderna. Om de kommer att öppna Hjuldepån för allmänheten igen i framtiden återstår att se.
– Däck har länge setts som ett nödvändigt ont. Bara bilintresserade har velat nörda ner sig i detaljer, fram tills nu. Vi upplever att övergången till elbilar har ökat den generella medvetenheten kring däckens påverkan på räckvidd, körekonomi och ljudnivå i kupén och att den utvecklingen har gjort kunderna mer engagerade i sina val av däck, säger Idalina.
Hur tror ni att däckaffären kommer att se ut i framtiden?
– Det finns fortfarande många som tycker att däck är himla tråkigt. Man vill veta att man har säkra däck, sedan ska det bara ska rulla på. Därför tror jag att någon form av däckabonnemang kommer att bli nästa grej, där allt från skiften och däckhotell till punkteringslagningar kommer att ingå. Kanske kan det komma att bli så att man beställer hem en skiftare också, som byter hjul eller däck på bilen medan ägaren är på jobbet eller ligger på soffan. Jag gissar att ledorden är bekvämlighet och månadskostnad, eftersom det är en trend vi ser i de flesta branscherna just nu, avslutar Idalina.