Martin Kinnunen (SD): ”Det går att skapa ett värde av råvaror”
Nyheter
21 oktober 2020
Text: Jonna Jansson
I Sverigedemokraternas motion ”Ett resurseffektivt samhälle” beskriver partiet hur en omklassning av däck, från avfall till råvara, skulle vara till stor vinning för Sverige. DäckDebatt intervjuade Martin Kinnunen (SD) om partimotionen.
Sverige ligger efter många andra länder när det gäller återanvändningen av däck, skriver ni i motionen. Här lyfter ni fram Danmark, där det är tillåtet att produktifera granulat från uttjänta däck. Varför är det viktigt att däck kan betraktas som en råvara i stället för som avfall, som det klassas som i dag?
– Det blir väldigt stora skillnader om man vill försöka att få ut något värde av produkten. Dessutom är det positivt om vi kan utnyttja produkter i flera led. Det blir bättre för miljön och värdeskapande på ett helt annat sätt. Ett avfall är alltid jobbigare att försöka få ett värde av. Inom avfall handlar det ofta om att man kan göra överenslagar eller så eldar man upp det eller gräver ned det. När det är en råvara skapar man alltid värde av det. På så vis blir det helt enkelt lättare att göra nya grejer och att sälja dem.
Ni tar upp i motionen att om däck i stället kunde betraktas som en råvara för nya produkter så kan det skapa arbetstillfällen i Sverige. Kan du ge exempel på vilken typ av jobb det kan handla om?
– I fall branschen skulle kunna använda de här återvunna däcken och återvinna dem till nya produkter i Sverige så skulle det skapa arbetstillfällen här, i stället för att däcken ska exporteras till andra länder och skapa arbetstillfällen där. I dag är det tyvärr så att svenska miljöregler ofta ställer till det och försvårar sådana här processer. Det finns fler exempel här som vi inte har tagit upp, men däckbranschen är ett uppenbart exempel där vi också tycker att myndigheterna på många sätter upp hinder snarare än att skapa möjligheter. Vi tycker att de snarare borde ha en servicefunktion där de försöker göra det så enkelt som möjligt för företagarna i stället för att sätta upp hinder. För oss handlar frågan inte riktigt om vilket typ av jobb som skulle kunna skapas, utan den bild vi har är att det finns potential här. Exakt vad det är för produkter man ser möjlighet att kunna skapa och vilken typ av arbeten som skulle krävas, det är mer en fråga för branschen. De har koll på vilken typ av marknader det är för olika typer av däckprodukter. Nu har det handlat mycket om konstgräsplaner och sådant, men det kanske det inte kan göra i lika stor utsträckning i framtiden. Men vi ser att det finns stor potential i den här frågan och vill driva den.
Ni skriver att en ökande andel däck exporteras till andra länder. Vad händer med dem där?
– Det är väl olika saker vad jag förstår. Det är heller inget som vi har fokuserat på, utan den bild vi har är att det finns en efterfrågan på att kunna ta tillvara på de här däcken i Sverige och att skapa värde av dem här. Och det som i stället händer är att vi exporterar dem, vilket ju såklart har ett värde det också, men man får inte alls ut samma sak av det som om man skulle framställa nya säljbara produkter. Uppenbarligen är det så att däckåtervinning funkar i andra länder och att det då borde kunna funka i Sverige också, eftersom vi lever i precis samma Europasamarbete som länderna som vi exporterar våra däck till.