HCT står för High capacity transports och en stor fördel är den minskade energianvändningen per ton eller kubikmeter fraktat gods.
HCT-lastbilen Volvo FH Electric börjar köras mellan Vanda och Lempäälä, Finland, idag den 4 oktober. Kombinationen, som består av en helt elektrisk Volvo FH Electric-lastbil och två semitrailers, har en högsta tillåten totalvikt på 68 ton.
— Det är första gången jag hör talas om att ett HCT-fordon körs helt på el i reguljär trafik. Fantastiskt roligt att vi ligger så långt framme. DB Schenker Finland är kanske först i världen, säger Anna Hagberg, Head of Network and Linehaul, DB Schenker Sverige.
Den helt elektriska HCT-lastbilen har inga utsläpp under drift. De utsläpp den orsakar kommer från själva byggnationen, infrastrukturen för laddning och produktion av den köpta elen.
— Vi på DB Schenker vill vara ledande inom miljövänlig logistik. Vi strävar inte bara efter att erbjuda hållbara och innovativa transportlösningar, utan också efter att föra hela logistikbranschen mot en mer hållbar morgondag. Vår helelektriska HCT-lastbil är en investering i framtiden och ett viktigt steg i övergången till utsläppsfria vägtransporter, säger Harald Knaapinen, DB Schenkers chef för landtransporter i Finland.
Lastbilen representerar en milstolpe för hållbara godstransporter.
— Vi är glada över det här och vill visa att helt elektriska transportlösningar fungerar även vid tunga transporter och hög utnyttjandegrad, säger Veli Pusa, Commercial truck director, Volvo Finland.
Laddas med egen solkraft
Volvo FH Electric laddas med energi från DB Schenkers egna solceller, som sitter på terminalerna i Viinikkala och Lempäälä. Under vinterhalvåret kan det vid behov köpas in el från vindkraft, som är praktiskt taget helt utsläppsfri.
— Jag är väldigt glad över att vår Neste Charging-lösning kommer att stödja DB Schenkers hållbarhetsmål, nu när de introducerar en helelektrisk HCT-lastbil för sina linjetransporter, säger Pekka Vikström, VP, Marketing & Services, Neste.