Elfordon stod för cirka 20 procent av nybilsförsäljningen i Europa 2021. I september 2021 blev Teslas Model 3 den första helelektriska bilen som kröntes till bästsäljande bil i Europa (baserat på alla drivtyper). Medan marknaden för diesel- och bensindrivna fordon i nya fordonsregistreringar för vägtrafik krymper, växer andelen "plug-in"-fordon i tvåsiffriga takter.
I Europa kommer den kombinerade andelen batterielfordon (BEV) och laddhybrid-elfordon (PHEV) att överstiga nyregistrerade diesel- och bensindrivna fordon redan under första halvåret 2023. I praktiskt taget alla fordonssegment och klasser kommer elfordon att nå en punkt redan år 2025 där deras attraktionskraft vad gäller både pris och jämförande prestanda tydligt kommer överträffa fordon med förbränningsmotorer (som alltmer är på väg mot utfasning). Räckvidden för elbilar ökar, samtidigt som laddningstiderna stadigt krymper, och laddningsmöjligheter i både den offentliga och privata sfären blir alltmer tillgängligt.
Flera trender tar form inom laddinfrastruktursektorn
- För växelströmsladdning i Europa vinner trefasiga 11 kW-laddningsenheter som den vanligaste lösningen: i fordonsänden är denna storlek på inbyggd laddare lätt att installera och kan ladda batterier med 80 kWh eller mer över natten.
- För likströmsladdning är CCS-anslutningen (Combined Charging System) som levererar upp till 350 kW laddningseffekt standard längs motorvägar. Anläggningar som erbjuder 50 till 100 kW kommer att användas i offentliga parkeringsstrukturer etc., i stadsmiljöer och andra offentliga platser.
- Till 2024 kommer praktiskt taget alla motorvägstrafikområden i Europa att vara utrustade med snabbladdningsförbindelser, vilket innebär enorma investeringar för anläggningsoperatörerna. Dessa kostnader kommer att föras över på användarna i form av relativt höga priser per kilowattimme (kWh), om inte användarna sluter ett premieavtal med en månadsavgift med den givna operatören. Aktuella prognoser förutspår att tre till fem nätverk kommer att bildas över hela Europa som konkurrerar om långsiktig kundbehållning på samma sätt som dagens mobiloperatörer.
Nordiska länderna i spetsen i elektrifieringsrankningen
De nordiska länderna fortsätter att leda elektrifieringsrankningen i både Europa och i världen. Detta beror inte bara på avancerad policy som uppmuntrar bilköp med rabatter på registrering, sänkt vägskatt, avskaffande av vägtullar och gratis parkering i de flesta städer, utan också på att elen i dessa länder är en av de billigaste i Europa.
Norge fortsätter att vara det mest elektrifierade landet i världen. I september 2021 stod elfordon för 78% av den totala försäljningen på fordonsmarknaden. Lägger vi till hybrider och laddhybrider till räkningen når den totala andelen elfordon 92%.
Samtidigt som siffrorna för Sverige, Danmark och Finland ligger under Norges rekordsiffror placerar siffrorna i dessa länder i rankningen av europeiska länder med den högsta andelen elbilar på vägarna. Enligt den tyska fordonsindustrins (VDA) ranking för e-mobilitet, efter Norge och Island, på plats 1 och 2 som de mest elektrifierade länderna i Europa, innehas den tredje platsen av Sverige, med en 32% andel av elfordonsmarknaden 2020. Enligt denna ranking hamnar Finland på femte plats med en marknadsandel på 17,7% 2020, medan Danmark ligger på sjätte plats med 16,4% samma år.
– Det råder ingen tvekan om att de nordiska länderna, med Norge i spetsen, sätter takten för elektrisk mobilitet i Europa. Att det finns länder med så positiva siffror är motiverande för andra länder när det gäller att uppfylla de klimatmål som Europeiska unionen har satt upp. Det kommer bara vara möjligt att uppnå om vi har en enhetlig och solid strategi i alla länder. Först då kommer Europa att fortsätta spela en nyckelroll i global elektrisk mobilitet, säger Christoph Erni, grundare och VD för Juice Technology.