Nokian Tyres vd: ”Det är viktigt att våga göra förändringar”
Nyheter
30 november 2020
Text: Ebba Strömsten Foto: Nokia Tyres
Likt andra däcktillverkare i Norden har Nokian Tyres en gemensam vd-stol för Sverige och Norge, där Tron Gulbrandsen tagit plats. Han betonar vikten för organisationer att hela tiden utvecklas. ”Det farligaste som finns är att sitta och hoppas på att det inte blir någon förändring”.
Vi backar bandet 14 år, Tron Gulbrandsen har precis ramlat över en platsannons som produktchef för Nokian Tyres, på den norska motsvarigheten till Blocket. Han rådfrågade sin granne som vid tidpunkten jobbade på Mercedes och som kunde rekommendera däcktillverkningsföretaget. Idag är han vd för både den norska och svenska marknaden.
Det var i maj 2019 som sammanslagningen mellan Nokian Tyres norska och svenska organisationer blev ett faktum. Tron Gulbrandsen hade sedan ett halvår axlat rollen som vd för den svenska marknaden, så att han fick ta över ansvaret även för Norge föll sig kanske naturligt.
– Världen blir mindre och mindre och allt fler kunder jobbar över landsgränserna. Det finns många likheter mellan Sverige och Norge och sammanslagningen blev ett bra sätt att utvecklas och lära sig av de olika marknaderna. Man kan ta det bästa av Sverige och putta in i Norge och tvärtom, säger Tron Gulbrandsen.
Just vikten av att utveckas är något som Tron ofta kommer tillbaka till.
– Som företag måste man våga se framåt och göra justeringar, även om det går bra. Det är avgörande att våga utvecklas, det farligaste som finns är att sitta och hoppas på att det inte blir någon förändring. Som för alla branscher är det viktigt att följa med i utvecklingen och att anpassa sig till marknaden och kundernas köpmönster. Det sker en digital utveckling nu och det är viktigt att hänga med.
Hur kommer försäljningen av däck till konsument via e-handeln se ut i framtiden?
– Om vi går tillbaka fem år i tiden var det många i branschen som trodde att e-handeln skulle ha vuxit mer och snabbare än vad den hittills har gjort. Men e-handeln är en kanal som de flesta företag har en plan och strategi för. Det är naivt att tro att den inte kommer växa i framtiden, även om jag tror att det kommer ske i små steg.
Vilka förändringar kommer vi få se i framtiden när det gäller ny teknik?
– Varje gång en däcktillverkare tar fram ett nytt däck är det med ny teknik och nya innovationer. Jag tror inte vi kommer få se någon revolution de närmsta fem åren, utan det lär komma små förbättringar inom de flesta områdena. För vår del står säkerhet alltid överst på listan. Oavsett hur moderna bilarna är måste de alltid ha däck som kan bromsa. Ett däck är en säkerhetsprodukt.
Ni har traditionellt varit mycket starka på vinterdäck men har en sämre marknadsposition när det gäller sommardäck. Hur ska ni ändra på det?
– Jag tror många blir förvånade över hur många sommardäck vi säljer. Men det är ingen tvekan om att vi är mest kända för vinterdäck och att de står starkast på marknaden.
– Självklart önskar vi att vi hade en ännu starkare marknadsposition på sommardäck, men det är något vi jobbar på. Vi tar fram många nya däck varje år och produktutvecklingen är väldigt viktig. Det här är ingen quick fix, det är utveckling över tid som gäller. Vi fokuserar på att lansera nya innovativa produkter som kunden efterfrågar och som våra partners tjänar pengar på. Det är en bra kombination.
Andelen dubbdäck sjunker för varje år. Ser ni det som ett hot eller en möjlighet?
– Vår allra största styrka har varit dubbdäck, så jag förstår frågan. Men jag ser det inte som något hot. Jag tror istället att det kan pusha oss. Hela poängen är att utvecklas och vi måste anpassa oss till vad marknaden efterfrågar. Det är en hård konkurrens och många duktiga konkurrenter, men jag ser det som en möjlighet.
Hur har ni påverkats av pandemin så här långt?
– Tack och lov har ingen av oss på Nokian Tyres har blivit allvarligt sjuk och jag vill rikta ett stort tack till personalen som har hanterat detta på ett bra sätt och hållit motivationen och engagemanget uppe under en svår period. Under maj och juni gjorde vi permitteringar men vi har inte behövt göra några uppsägningar.
– Försäljningen har blivit drabbad, vi ligger i linje med nedgången på marknaden. Vi är starka på kompletta hjul till nybilsförsäljningen och när den drabbas påverkas vi också.
Hur ser ni på den fortsatta marknadsutvecklingen under vintern och våren?
– Vi hoppas på en bra vinter med snö och kallt väder, det är viktigt för försäljningen. Men vi är optimistiska och tänker att det går åt rätt håll. När det gäller våren har vi flera nya sommardäck på marknaden. Vi är övertygade om att det kommer bli bra.
Vad önskar du att 2021 bjuder på, både privat och jobbmässigt?
– Jag längtar som alla andra efter en normal vardag, med mer social interaktion. Jag tror alla har behov av lite positiv energi nu. Jobbmässigt ser jag fram emot att träffa både kollegor och kunder och att få fortsätta jobba med teamet i Sverige. Men vi får hålla ut ett tag till, sakta med säkert kommer det gå tillbaka till det normala, avslutar Tron Gulbrandsen.
Familj: Sambo med Jeanette sedan 20 år. Två söner på 12 och 15 år.
Intressen: Skidor, alpint. Och all form av racketsport, tennis, squash och padel.
Karriär: Har jobbat på Nokian Tyres i 14 år, varav de två senaste åren som vd för Norge och Sverige. Jobbade innan det för SSAB i Norge.
Därför trivs du på jobbet: ”Det är inspirerande att jobba med duktiga och engagerade kollegor”.
Vad gör du om fem år: ”Jag är kvar på mitt nuvarande jobb och Nokian Tyres har haft en fantastisk utveckling i Sverige under de senaste fem åren”