Lyxbilstillverkarens beslut grundades på utmärkta egenskaper gällande komfort, säkerhet och prestanda.
Hankook originalutrustar premiumbiltillverkares lyxsegment
Nyheter
13 april 2022
Text: Elise Rangstedt Foto: Hankook
För första gången originalutrustar Hankook nya Mercedes-Benz S-klass på samtliga marknader med tre olika däcktyper – sommar, vinter och året-runt.
Hankook är särskilt stolta över “MO”-märkningen på däcksidan. Märkningen står för “Mercedes Original”, och det är endast de däck som uppfyller de stränga kvalitetskriterier som är godkända som originalutrustning för fordon från Mercedes-Benz. När allt kommer omkring så måste däcken vara perfekt anpassande till respektive fordonsmodell. Ett däck måste uppfylla upp till 50 kriterier för att möta Mercedes-Benz Groups strikta kvalitetskrav vad gäller säkerhet, precision och komfort.
– Vi är mycket stolta över att vara leverantör av originalutrustning för Mercedes Benz S-klass, vilken anses vara den absoluta toppen av lyxsegmentet inom den globala bilindustrin. Vi ser detta som en bekräftelse på att våra produkter uppfyller de högsta kraven på olika marknader, säger Sanghoon Lee, ordförande för Hankook Tire Europé.
Hankook har varit representerat med ett standarddäck på en tidigare modell hos tillverkaren av premiumbilar. Mercedes-Benz har nu inkluderat Hankook som tillverkare av originalutrustning med ett stort antal olika dimensioner och däcktyper efter dess godkännande för Mercedes-Benz S-klass. För den nuvarande sedanen inom lyxsegmentet som presenterades i september 2020, levererar Hankook tre olika däcktyper för sommar, vinter och året-runt i en rad olika dimensioner.
På den europeiska marknaden omfattar sortimentet av Hankook Ventus S1 evo 3 sommardäck för Mercedes-Benz S-Class från dimension 255/50 R i 18 tum till 285/40 R i 19 tum. Mercedes-Benz Group har godkänt Hankook Winter i*cept evo 2 i dimensionerna 255/50 R i 18 tum och 255/45 R i 19 tum som vinterdäck för sin toppmodell. Hankooks ingenjörer kunde avsevärt förbättra köregenskaperna för båda däcktyperna med hjälp av ett förstärkt bälte av aramidhybrid.
Hankook Winter i*cept evo 2 har också en ytterligare optimerad styvhet i slitbanan, vilket är fördelaktigt när det gäller både köregenskaper och körsträcka. Klaus Krause, chef för Hankook Europe Technical Center i Hanover, hade en nyckelroll i utvecklingen av däcken i enlighet med MO-specifikationerna:
– Under övergången från första till andra gjutningen applicerade vi ytterligare tvärgående lager och ett lägre mönsterdjup. Smalare längsgående spår i slitbanan samt en modifierad kontur på det andra övre spåret medförde återigen mätbara framsteg vad gäller ljudkomfort, säger Klaus Krause.
Med Hankook Ventus S1 evo 3 och Hankook Winter i*cept evo 2 uppfyller däcktillverkaren också de extrema kraven på ett punkteringsfritt däck och har erhållit MOE-märkningen på däckets sidovägg. Mercedes-Benz Group använder märkningen “MOE” (Mercedes Original Extended) för att beteckna punkteringsfria däck med förstärkta sidoväggar. Man kan fortsätta att köra i en hastighet av upp till 80 km/h även vid en plötslig tryckförlust. De garanterar tillräcklig mobilitet även vid punktering, vilket gör att föraren kan ta sig från motorvägen till närmaste Mercedes-Benz-återförsäljare. Hankooks punkteringsfria däck kännetecknas även av en hög körkomfort, eftersom de bara i mycket liten utsträckning vidarebefordrar ojämnheterna i vägbanan till chassit och därmed passagerarna.