Nyköpta däck levde inte upp till lagkrav
Nyheter
02 november 2021
Text: Jonna Jansson Foto: Patrik Lindgren/Teknikens Värld
Inför att Teknikens Värld skulle utföra sitt vinterdäckstest för 2021 uppdagades det att en omgång av de inköpta däcken hade levererats med olagligt dubbutstick. De plockade direkt bort dessa ur testet, men efter att nu ha utfört en stickprovskontroll där de köpt in fler däck har historien upprepat sig. Nu ställer de sig frågan: Hur svarar marknaden och ansvarig myndighet på detta?
Så här lyder dubbdäcksreglerna:
"Enkelt uttryckt finns det ett gammalt regelverk och ett nytt, båda är aktiva. Det gamla regelverket säger att ett dubbdäck får ha max 50 dubbar per meter rullomkrets med ett maximalt dubbutstick på 1,2 millimeter när däcket är nytt. Det andra regelverket säger att däcket får ha hur många dubbar som helst och vilket dubbutstick som helst, så länge det klarar det av finska Traficom utvecklade over-run-testet, vilket enkelt uttryckt är ett vägslitagetest. Trots massor av dubbar så får däcken som byggs enligt detta nyare regelverk inte slita mer på underlaget än de gamla. Det fina med Traficom-testet är att det finns en testrapport för varje däck, som tydligt berättar med vilket dubbutstick däcket godkändes", skriver Teknikens Värld.
Det första felaktiga däcket som levererades till Teknikens Värld, Delinte Winter WD52, var konstruerat utifrån det äldre regelverket för dubbade däck. Teknikens Värld bestämde sig för att göra ett stickprov och då visade sig även däcken Maxtrek Trek Ice 900 och Goodride IceMaster Spike Z-506 ha brister. Det förstnämnda, som byggts utifrån det äldre reglementet, levererades med för många dubbar och det sistnämnda, byggt utifrån det nyare reglementet, hade alldeles för långt dubbutstick. Med andra ord var båda däcken olagliga att använda i Sverige. Dessvärre är de inte olagliga att sälja.
Teknikens Värld skriver att webbshoppen Däck365.se reagerade snabbt och föredömligt då de dels skickade returdokumenten för Maxtrek Trek Ice 900-däcken direkt och dels meddelade att de skulle göra en full återbetalning så snart de mottagit returen. Ännu viktigare, de stoppade försäljningen av nämnda däckmodell direkt och sa sig ha tagit kontakt med importören.
Goodride-däcket köpte Teknikens Värld in från däckonline.se, som även de var snabba att ta däcken i retur. Vad de däremot inte har gjort är att stoppa försäljningen av Goodride-däcket.
Som tillsynsmyndighet är det upp till Transportstyrelsen att se till att lagar och regler för vilka däck som används i Sverige följs. Teknikens Värld kontaktade Hans Norén, utredare på Transportstyrelsen, för att höra vad de hade att säga om det inträffade. Han berättade bland annat att Transportstyrelsen försöker att arbeta utifrån en riskvärdering och att de hittills inte har varit medvetna om problemen med att olagliga dubbdäck säljs på den svenska marknaden, vilket har gjort att de inte har genomfört några särskilda insatser på området. På frågan om vad vilka särskilda insatser eller åtgärder de kommer att genomföra framöver, nu när de blivit varse om problemet, svarar Hans Norén så här:
"Vi kommer att beakta denna information när vi genom en riskvärdering bedömer hur vi ska använda våra resurser på bästa sätt inom vår tillsynsverksamhet."