Continental erbjuder för första gången automatiserad mätning av däckens mönsterdjup tack vare sin nya generation av ContiConnect-sensorer. Förare av fordonsflottor kan nu få exakt och dagligen uppdaterad data om slitagegraden på sina däck. Tillsammans med AI-baserade algoritmer kan man enklare och mer exakt planera in service och underhåll för så väl enskilda fordon som hela fordonsflottor.
Detta ökar flottans säkerhet och effektivitet, sparar kostnader och hjälper till att minska dess koldioxidutsläpp. Den nya mätningen av mönsterdjup och serviceplaneringen kompletterar Continentals befintliga ContiConnect-lösningsportfölj, som redan inkluderar data om däcktryck, temperatur och körsträcka.
Continental kommer att presentera de nya lösningarna för allmänheten för första gången på IAA Transportation 2024 i Hannover. Marknadslanseringen av de nya ContiConnect-lösningarna är planerad till sommaren 2025.
– Vår nya däcksensor är en fantastisk allroundlösning. Den registrerar mönsterdjupet exakt hela tiden, liksom däcktryck, temperatur och körsträcka. Med ContiConnect kan våra kunder alltid hålla koll på skicket på sina däck och kommande underhållsbehov, säger Clarisa Doval, chef för Digital Solutions på Continental, och fortsätter:
– Vi är de första på marknaden med en lösning för att mäta mönsterdjup. Genom att göra detta sätter vi nya standarder. Vi erbjuder våra fleetkunder en innovativ teknik som tar effektiviteten och förutsägbarheten av däckservice till en ny nivå, tillägger hon.
Optimerade underhållsintervall och ökad effektivitet
Continental fastställer mönsterdjupet med en ny generation av däcksensorer och AI-baserade algoritmer. Sensorn mäter förändringar i däckets radiella acceleration. Ju mer flexibelt gummit i mönstret är, desto grundare är mönsterdjupet. Denna data används för att dra slutsatser om förändrat rullbeteende hos däcket och därmed om däckslitaget. AI:n använder i sin tur däckspecifikationer och körsträcka, med hänsyn till fordonspecifika faktorer. Baserat på detta förutspår den däckets mönsterdjup och den förväntade körsträckan för däcket, vilket innebär att Continentals kunder kan planera däckunderhåll eller byten effektivt och samordna dem med driftsschemat och andra kommande servicearbeten, såsom fordonsinspektioner.
ContiConnect sänker totalkostnaden
– Att byta ett däck för tidigt leder till onödigt slitage och högre kostnader. Att byta det för sent minskar säkerheten och ökar bränsleförbrukningen samt koldioxidutsläppen. Vår lösning – kombinationen av sensorns mönsterdjupsmätning och våra prediktiva modeller – gör det möjligt för flottor att ytterligare öka sin effektivitet och hållbarhet, säger Clarisa Doval.
ContiConnect är en del av Continentals rådgivningsmetod "Lowest Overall Driving Costs" (LODC). Continental ger därmed transportindustrin ett kraftfullt verktyg för att motstå det ökande kostnadstrycket och ytterligare förbättra flottornas hållbarhet.
Däckrelaterade kostnader för en flotta utgör vanligtvis cirka två procent. Däcken har dock en betydande inverkan på bränsle-, underhålls- och reparationskostnader, som kan utgöra upp till 50 procent av de totala driftkostnaderna för en flotta. Premiumdäck, databaserad servicehantering och däckkontroller vid rätt tidpunkt kan avsevärt minska driftkostnaderna för en flotta.
Två nya versioner av ContiConnect Lite och Pro
Continental har strukturerat sitt digitala däckhanteringssystem ContiConnect i två lösningar, med målet att ge ännu bättre stöd till sina fleetkunder.
Ingångslösningen är ContiConnect Lite, som är baserad på en mobilapp. Med denna kan kunder snabbt få en överblick över däckhanteringssystemets funktioner och dra nytta av de många fördelarna med datastödd däckövervakning. Data från däcksensorerna, såsom lufttryck och däcktemperatur, överförs via Bluetooth till ContiConnect-appen på smarttelefonen.
ContiConnect Pro är däremot en komplett lösning för digital däckhantering och förutseende tjänster. Den erbjuder en omfattande översikt över flottans däcktillstånd, inklusive varningar, och visar data i både en webbportal och en app. Förutom de exakta uppgifterna från däcksensorerna får kunderna tillgång till tjänster som automatiserade varningar och rekommendationer om tryck, temperatur, mönsterdjup och datum för nödvändiga däckservicetillfällen och byten. Detta möjliggör förutsägbart underhåll för fordonen och optimerar fundamentalt däckhanteringen. ContiConnect Pro ger också information om platsen och statusen för alla fordon och förbättrar därmed processerna inom en flotta.