Däcken är en av bilens viktigaste säkerhetsdetaljer. Att bilen utrustas med rätt däck och att bilens system anpassas efter den aktuella utrustningen blir allt viktigare. Genom att identifiera vilka däck som är monterade på bilen, kan bilens datorer anpassa köregenskaperna. Det öppnar också för nya tjänster som att kunna förutsäga däckens tillstånd.
Därför är det ett stort steg framåt som Michelin tar när man från och med 2023 inför RFID-teknik som standard i alla nya personbilsdäck som företaget levererar. I praktiken genomförs det genom att RFID-chip vulkaniseras in i gummit.
– Vi arbetar målinriktat tillsammans med biltillverkare för att utveckla algoritmerna som konverterar data från RFID-chipet till personifierad information till bilisten bakom ratten om varje däcks tillstånd. RFID-tekniken gör det möjligt att identifiera varje enskilt däck, vilket betyder att när tekniken integreras som standard i våra personbilsdäck kommer bilisten i framtiden att få viktiga upplysningar inne i förarhytten om däcken på samma sätt som man idag får information om bränslemängd och utomhustemperatur, säger Michael Ewert, VP Global Sales OE, Michelin.
Enligt Michelin är möjligheten till automatisk övervakning av däckens skick med hjälp av RFID-teknik en kritisk faktor i den fortsatta utvecklingen av självkörande bilar. När Michelin i realiteten gör däcken nätverksanslutna, tar man ett viktigt steg genom att sammanlänka däcken med bilens dator och aktiva säkerhetssystem.
– I den utsträckning som bilens dator kan kommunicera direkt med verkstaden, öppnar våra RFID-anslutna däck en helt ny värld. Det som sker är att man enkelt kan identifiera däcket och genom att följa körmönstret på bilen, så kan man via algoritmer förutsäga när det är dags att titta på däcken. Verkstaden kan proaktivt följa kundens däck och förbereda däckbyte vid nästa service eller verkstadsbesök, säger Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordic.
RFID-anslutna däck lägger grunden till en ny affärsmodell i framtiden. Men ännu viktigare är att de kommer att öka säkerheten på vägarna, eftersom bilarnas antisladdsystem ESP och andra säkerhetssystem kommer att kunna anpassa sig till däckens exakta skick – slitna eller nya, vinterdäck som sommardäck.
Konkret betyder det att när systemen ingriper vid nödbromsningar eller vid risk för sladd så sker det utifrån däckens maximala egenskaper vid det tillfället. Det kommer att öka förarens kontroll över bilen. På samma sätt kommer precisionsinställningarna av säkerhets- och stödsystem, som kan göras med RFID-teknik i däcken, bli ett viktigt element på vägen till självkörande bilar.
Den utveckling som nu sker inom marknaden för personbilsdäck har sin föregångare i transportnäringen. Inom logistiken har RFID-tekniken etablerat sig som ett perfekt verktyg för att kontrollera och följa flöden av gods och optimera hanteringen av däck. Redan idag utrustar Michelin 90 procent av sina lastbilsdäck med transpondrar och till 2023 ska även alla lastbilsdäck vara utrustade med ett RFID-chip.
En fördel med RFID-teknik i verkstäder är förebyggandet av felaktigheter vid montering av däck. Eftersom chipen i däcket har lagrat sin exakta position i förhållande till hjulaxeln, kan en mekaniker genast fastställa om däcken har monterats rätt när han läser av chip med skannern. RFID-tekniken förhindrar också att däck förväxlas eftersom varje chip har sitt eget identifikationsnummer. I verkstaden spar man tid eftersom all viktig information visas direkt på skärmen när mekanikern läser av RFID-chipet, och därför inte behöver kontrolleras för hand och okulärt. Avslutningsvis innebär användande av RFID-chip i däck att lagernivåer kan optimeras.