Som tonåring i Bergsäng utanför värmländska Hagfors fick Johan Eriksson sin första moppe 1979. När han började mecka med den anade han föga att det här med att bygga om moppar, MC och senare bilar skulle bli den stora grejen i hans liv. Så småningom fick Johan jobb på aluminiumverket i Hagfors och övergick från moppe till MC.
– Motorcyklar och hockey var mina stora intressen, men så småningom blev jag alltmer sugen på att bygga om och styla bilar, berättar Johan.
För 20 år sedan flyttade han till Mora och fick jobb som bilförsäljare. Det var ett yrke som passar en person med passion för bilar och han lyckades så väl att sprida den passionen bland intresserade bilköpare att hans provisioner började räcka till att investera i bilbyggande.
Första stora framgången
– Jag har fortsatt som Volvosäljare på Bilkompaniet här i Mora sedan dess, men lägger det mesta av min fritid på mina bilar. Johan Eriksson berättar att hans första bilshow var på Elmia i Jönköping 1994. Dit kom han med en ombyggd Mercedes 300 Coupé – och erövrade förstapriset i styling-klassen med den.
På den bogen har det fortsatt. Det har blivit många bilar sedan dess, men det första riktigt avancerade bilbygget dröjde till 2004. Då köpte Johan en blå Dodge Viper som han började bygga på – och det var då han skapade sitt team ”Powered by Johan”. Teamet är idag världberömt i stylingkretsar. Johan leder det och står för tänket bakom bilprojekten, medan hans kompisar Otto Tillander och Jörgen Persson hjälper till med själva jobbet. Otto kör CNC-maskiner för att fräsa delar ur aluminiumblock och Jörgen, som driver Svegs Bil & Plåt, gör det mesta av plåtarbetet. Fjärde medlem i teamet är Michael Nyberg. Det är han som skapat varumärket ”Powered by Johan”, fungerar som projektledare och har byggt teamets närvaro i sociala medier.
– Vipern blev så snygg och fick så häftiga prestanda att den öppnade portarna för Powered by Johan ut till den stora bilvärlden. Det blev priser nationellt, på europeisk nivå och i custom-bilarnas förlovade land, USA.
Mest visad på Instagram
2009 var teamet färdiga med den första av de två bilar som byggts om från grunden. Det var en svart Dodge Charger RT/R av 1968 års modell som med sin stora kompressor mitt på motorhuven tagit motorvärlden med storm. Bilen är faktiskt den bil i världen som har flest visningar på Instagram.
– Det är inte så mycket kvar av ursprungbilen utan den bil som vi haft så stora internationella framgångar med har nytt chassi, ny kaross, nya motordelar och en massa andra helt unika komponenter som vi skapat från grunden, ur stora block med råaluminium, förklarar Johan Eriksson.
Till det senaste projektet, en röd Charger av samma typ och årsmodell gick det åt tre ton råaluminium som Johan Eriksson förärats av sin tidigare arbetsgivare i Hagfors. Ur aluminiumblocken har det frästs massor av detaljer, som ett spektakulärt nytt topplock till V12-an, ratt, instrumentbräda, fälgar…
Börjar med hjulen
– Apropå fälgar så är det alltid hjulen och däcken jag utgår ifrån när jag drar igång ett bilprojekt. Målsättningen är att fylla ut hjulhusen så mycket som möjligt och att med så breda däck som möjligt ge bilen bästa möjliga ”stance” som vi custom-byggare säger. En låg markfrigång är också en viktig del av det här, säger Johan Eriksson.
För att hitta bästa utgångspunkt lät Johan ta fram prototyper av däck och fälgar till den röda bilen. Bakhjulen är alltid av större dimension än framhjulen på en sådan här monsterbil.
– Fälgarna fick en helt unik design och frästes ut i tre delar av en kompis i Los Angeles, berättar Johan Eriksson. Han förklarar att han aldrig drar igång ett projekt på allvar förrän han har en tydlig bild av hela bilens konstruktion i huvudet, det är där det mesta skapas innan de tusentals detaljerna på bilen omvandlas till ritningar.
Höjdpunkt i karriären
Det har blivit flera turnéer i Europa och till ett antal olika bilshower i USA. Idag är Powered by Johan så kända att teamet får fler inbjudningar om att vara med och visa upp sina bilar än vad de kan tacka ja till.
– Vi har fått massor av beröm från alla världens ledande styling-gurus, jag har blivit omkramad av den bilintresserade presidentkandidaten Joe Biden och hembjuden till Los Angeles av Jay Leno som ville visa mig sin fantastiska samling av prestandabilar, berättar Johan Eriksson. Just besöket hos Jay Leno betecknar han som höjdpunkten i stylingkarriären så här långt, vid sidan om det faktum att den röda Chargern vann första pris Grand National Roadster Show i Los Angeles 2018.
Går jämnt ut
Det står massor av bucklor och pokaler i Johan Erikssons garage i Mora. De vittnar om all den ära han och hans teamkamrater vunnit med sina bilar, men hur är det med pengar då? Kan man bli rik av att bygga världen häftigaste custom-bilar?
– Nja, i början fick jag skjuta till en hel del själv, men idag när vi blivit så kända går det hela mer eller mindre jämt ut. De som arrangerar de stora showerna betalar transportkostnader och en rejäl slant för att vi är med och visar upp våra grejor. Jag har sedan flera år ett fint stöd från min huvudsponsor Turtle Wax, men sedan vill jag vara fri att välja grejor som jag vill så jag vill inte ha för mycket sponsring från exempelvis däcktillverkare. Jag nöjer mig med att få schyssta rabatter på det jag behöver köpa in. Fast, när du bygger bilarna från grunden på det sätt som vi gör så är det inte så mycket färdiga komponenter som du behöver köpa in, skrattar Johan.
Fakta | Bilarna
• Motor: Compressor V10 med egendesignade komponenter på åtta liter och 805 hk
• Är den enda i världen med original ”Generation Side” avgasrör
• Däck: Pirelli P Zero Nero – 275/30/30 fram och 345/25/22 bak
Svart Dodge Charger RT/R 1968
• Motor: Superladdad Dyers 8-71 på 693 hk
• Däck Pirelli P Zero Nero 275/30/20 fram, 345/25/20 bak Pirelli
• Ljudanläggning Pioneer från LarsK design
Dodge Charger RT/R 168, röd
• Den som sett klassiska filmen ”Bullit” med Steve McQueen glömmer nog aldrig den grymma svarta bil som McQueen jagade genom San Franciscos vindlande gator
• Projektet med att bygga bilen pågick i fyra år
• Motorn är en andra generationens (2007) V10:a från Dodge Viper, trimmad på alla sätt som går med två dubbla Borg Warner turbos
• Motorstyrkan har inte fastställts än, men ligger en god bit över 1?000 hk
• Hjulen har specialgjorda fälgar 24 x 15,5 tum bak och 22x11 tum fram
• Däcken Pirelli P Zero 295/30 fram och 405/25-24 bak
• Under plexiglas i bakluckan finns en Hifi-anläggning från Pioneer med högtalare överallt och tre stora subwoofers under bakfönstret.