Våren 2024 meddelade Colmec och Lapin Kumi att de gick samman för att bilda däckservicegruppen som går under arbetsnamnet CTS. Sedan dess har det gått undan. Förutom att flera verkstäder runtom i Norden har anslutit sig har också flera framstående personer rekryterats. En av dem är David Boman, tidigare vd på Pirelli och Yokohama, nu vd för det nya däckservicenätverket.
– Lagbygget pågår för fullt och alla som kommer in har något att tillföra. Det har varit en intensiv och spännande första tid, säger han.
Etablerandet av CTS är inte bara en fortsättning på Colmec, utan något nytt.
– Colmec är en viktig första byggsten men bara en av flera delar av gruppen, om så en stor och viktig del. Gemensamt för oss alla är att vi tror att framtiden är konsoliderad. Familjeföretag och andra småskaliga aktörer har mycket att tillföra branschen, men de kommer ha allt svårare att hålla jämna steg när utvecklingen skenar, säger David Boman.
CTS har i dagsläget cirka 700 anställda, inklusive förvärv. Samtliga anslutna verkstäder har valts ut för sitt driv och hållbarhetsarbete.
– Vi är noggranna när vi väljer ut vilka som ska erbjudas möjlighet att förvärvas. Verksamheterna ska själva känneteckna det vi som grupp står för. Vi bygger inte en centralstyrd organisation utan de lokala entreprenörerna blir delägare i gruppen och får fortsatt stor bestämmanderätt lokalt, säger David Boman.
I en bransch som rör sig fort är det viktigt att vara snabbfotad. CTS har på kort tid sprungit ikapp aktörer som har funnits på marknaden länge. Johanna Rundberg, Sverige-chef på CTS, berättar att entreprenörsandan har varit avgörande för att bolaget har fått en sådan bra start.
– Det gäller att kunna anpassa sig och tänka nytt för att ligga i framkant. Vi är en utmärkt grupp för idésprutande entreprenörer. Det finns bred kompetens inom bolaget och ett stort driv framåt. Vi bollar gärna tankar och förslag, och när vi vill genomföra något har vi muskler nog att snabbt kunna testa och utveckla idéerna, säger hon.
Ägs av norskt riskkapitalbolag
CTS ägs av det norska riskkapitalbolaget Norvestor, vilka har arbetat med buy- and buildresor i nordiska branscher sedan 1991. De har 77 framgångsrika bolagsbyggen i ryggen, främst inom servicesektorn. David Boman lyfter bostadsunderhålls- och förvaltningstjänsten PHM och campingtjänsten First Camp som två lyckade exempel som till stor del liknar det CTS försöker att åstadkomma.
– Vi vill flytta fokus från produkt till service och bli den givna däckserviceaktören för alla nordeuropéer, säger han.
En fördel med att vara en helägd grupp är enligt Boman att kunna göra mer beslutsamma investeringar kring till exempel digitalisering och förenkling av administration back-end. Att tillhöra en stor aktör ger också tyngd vid inköpsförhandlingar.
Många av era förvärv är medlemmar i verkstadskedjor. Vad bidrar ni med som de inte kan ge?
– Vi går in som nya ägare vilket framför allt skänker verkstäderna en ekonomisk trygghet och ökar kapaciteten att ligga i framkant konkurrensmässigt. Verkstäderna fortsätter att drivas lokalt med de lokala entreprenörerna i spetsen och fortlöpande samarbeten med de däckverkstadskedjor som vill samverka med oss, säger Johanna Rundberg.
Vissa däckverkstadskedjor har informerat sina medlemmar om att de kommer att avsluta sina samarbeten med dem om de väljer att sälja till er eller andra riskkapitalbolag. Hur ser ni på det?
– Inställningen till konsolidering skiljer sig åt i alla branscher. Vi tror att starka och drivna entreprenörer som går ihop är rätt väg att gå, medan andra föredrar företagande i mindre skala. Det finns absolut fördelar med den typen av företagande också. Oavsett vilken inställning man har så vill vi understryka att CTS är en vänlig och professionell grupp utan vassa armbågar, som värnar om sina relationer med övriga branschen och alltid strävar efter att hitta lösningar där alla blir nöjda, säger Johanna Rundberg.
Hållbarhet och regummering i fokus
En central del i CTS bolagsprofilering är hållbarhet, främst i form av återbruk. Regummering av lastbilsdäck finns med i grundutbudet och tillhandahålls i huvudsak via Colmec. Koncernen har också en anläggning för renovering av fälgar belägen i Norrköping.
– Det finns alldeles för många lastbilsdäck som inte regummeras idag. Vi vill förlänga livet på de produkter som redan rullar på vägarna för att maximera resursutnyttjandet, det gäller även fälgar, säger Alexander Lindelöf, Head of Strategy & Transformation på CTS.
Vidare berättar han att så mycket som 71 procent av materialen i varje lastbilsdäck går att återbruka.
– Den outnyttjade återbrukspotentialen är stor! Att producera nya däck och fälgar kostar mycket i form av CO2- och partikelutsläpp. Vi vill ta vara på möjligheterna att minska miljöpåverkan. Därför har vi en ambition om att skapa en större regummeringsgrupp i Norden, säger Alexander Lindelöf.
Vilka regummeringskrav ställer ni på de verkstäder ni förvärvar?
– Vi vill gärna att de som inte redan arbetar med regummering börjar att erbjuda det, helst via Colmec. Verkstäderna väljer själva vilka däckmärken de vill sälja, de kan sin lokala marknad bäst. Vi har bara önskemål om att däcken ska kunna regummeras och ligga i en rimlig prisklass, säger Alexander Lindelöf.
Lägger snart i nästa växel
Sedan däckservicegruppen bildades har de tryckt på att CTS endast är ett tillfälligt arbetsnamn. Nu avslöjar de att detta är för att de arbetar på en ny företagsidentitet som kommer att presenteras innan sommaren 2025.
– Vi samarbetar med en brandingbyrå för att utveckla ett nytt namn och varumärke som sätter fingret på exakt vilka vi är och vad vi står för. Grunden som läggs nu är otroligt viktig för den däckservicegrupp som ska stå och gå i många decennier framöver, säger David Boman.
Om CTS
Antal verkstäder i Sverige: 22
Antal verkstäder i Norden och Polen: 40
Antal anställda inklusive förvärv: Cirka 700
Plats för huvudkontor: Stockholm
Omsättning: Cirka 2,5 miljarder SEK
Motto: ”Vi håller samhället i rörelse på ett bekvämt och hållbart sätt.”
Det här reportaget finns också att läsa i Däcksnack nummer 1 2025.