Annmarie Ramnitz, First Stops 5 000:e Onlinekund och Andreas Sjödin, Nordemans Bil i Örnsköldsvik.
Onlinekund nummer 5 000 firas med blommor och gratis däckhotell
Nyheter
18 april 2023
Text: Elise Rangstedt Foto: First Stop
Att försäljning och bokning Online är First Stops bästa digitala satsning råder det inga tvivel om. 5 000 kunder har hittills nyttjat tjänsten och den positiva utvecklingen fortsätter stadigt uppåt.
När kunden Annmarie Ramnitz kom för att byta till sommardäck hos sin First Stopverkstad Nordemans I Örnsköldsvik blev hon väldigt glatt överraskad.
– Jag fick veta att jag var First Stops 5 000:e kund sedan de började med sin Onlinetjänst och blev uppvaktad med både blommor och gratis däckhotell. Det var oväntat och väldigt roligt. Jag har använt First Stops Online tjänst flera gånger när jag velat boka tid för däckskifte och tycker att det är ett väldigt smidigt sätt. Jag är inte låst till Nordemans öppettider för att kunna få hjälp utan kan på egen hand göra min bokning eller köpa nya däck och det passar mig perfekt, säger Annmarie.
– Vi har nu erbjudit våra kunder Onlinetjänsten att köpa däck och boka tid för service sedan hösten 2021 och därmed hunnit med både sommardäcks- och vinterdäcksäsongerna och vi är väldigt nöjda. Vi sparar oerhört mycket tid och sitter inte lika mycket upptagna i telefon med kunder. Nu kan vi istället lägga den tiden på kunderna när dom kommer in till oss. Kunderna får därmed en bättre kundupplevelse och vi får dessutom tid att hinna prata med kunderna som kommer in till oss och kan skapa bättre relationer, säger Andreas Sjödin på Nordemans Bil i Örnsköldsvik.
First Stop har märkt att deras Onlinetjänst också en starkt bidragande faktor för att attrahera nya verkstäder att gå med i nätverket. En stor del av verkstädernas försäljning och bokningar sker just Online och som liten verkstad kanske man inte har resurserna att dra igång ett projekt som Onlineförsäljning och bokning i egen regi.
– Många verkstäder har väldigt hög belastning särskilt under högsäsongerna när alla ska byta och köpa nya däck. Det kan då vara svårt att hinna med att svara i telefonen när man har fullt upp i verkstaden. Att då kunna erbjuda kunderna Online underlättar oerhört både för kunderna och verkstäderna. Vi märker också att många kunder undersöker och jämför olika alternativ Online, men sedan väljer att komma in till verkstaden för att göra köpet och ev. ställa lite frågor om man valt rätt. I dom fallen blir inte själva köpet ett Onlineköp, men tjänsten är istället en viktig del i kundens köpprocess som då avslutas på plats hos verkstaden istället, berättar Jörgen Svarén, ansvarig för First Stop i Sverige.
Nu är säsongen för att byta till sommardäck i full gång i nästan hela Sverige och det är bråda tider hos verkstäderna. Är man sent ute och behöver hjälp är det då perfekt att använda Onlinetjänsten för att komma i kontakt med sin närmaste verkstad.