Att lastbilar kör fast i Sverige på vintern är relativt vanligt. Ett antal backar i landet är särskilt ökända. Hur man som bäst kommer till rätta med problemet är en fråga som bland annat har diskuterats av Transportstyrelsen och Trafikverket.
– Vi har tittat närmare på vilka åtgärder som skulle kunna öka framkomligheten för lastbilar vintertid. Två grundförutsättningar är bra väghållning och bra däck. Inom kort kommer svenska vinterdäck att bli ännu bättre, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.
Sedan den 1 december i år behöver dubbfria vinterdäck vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga för att få användas i Sverige. Det innebär att däck som inte lever upp till kraven för märkningen, men som tidigare har setts som vinterdäck, sållas bort.
– Symbolen alptopp/snöflinga är den hårdaste kravnivån vi har idag. I och med att alla dubbfria vinterdäck nu behöver uppfylla den kommer däcken med sämre vinteregenskaper att bli förbjudna, säger Hans.
Vidare berättar Hans att även lägstanivån för däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga kommer att höjas framöver. Detta eftersom det har införts ett nytt referensdäck som tillverkare av vinterdäck kommer att behöva kunna mäta sig med.
– Referensdäcket som har använts tidigare har inte motsvarat ett vinterdäck lika bra. Nu höjer vi nivån på flera sätt.
”Bra att E22-situationen uppstod”
Några som har drivit frågan om att öka framkomligheten för lastbilar under en lång tid är Sveriges Åkeriföretag. Sedan på E22 inträffade upplever de att frågan äntligen har fått luft under vingarna.
– Det var bra att E22-situationen uppstod. Nu har man börjat att ta det här på allvar. Förutsättningarna att ta sig fram i Sverige på vintern har stadigt blivit sämre de senaste 25 åren. De senaste tiden har det blivit en happening varje gång det har snöat. Så kan vi inte ha det. Vi måste vara bättre förberedda och ha resurser att sätta in. Vi hoppas att E22 var botten, säger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på Sveriges Åkeriföretag.
Enligt Ulric finns det ett flertal anledningar till att Sveriges vägnät är sårbart för vinterväder. Dels finns en sämre beredskap än förr, med cirka 450 färre plogbilar och undermålig samkoordinering mellan regioner, dels har trafiken på vägarna dubblerats. Särskilt sårbart är det på 2+1-vägar, vilka har byggts ut under de senaste 25 åren.
– 2+1-vägar kräver en annan typ av beredskap vinterplognings- och saltningsmässigt än andra vägar, bara för att störningen blir så uppenbar om en fil inte går att köra i. Satsar man på en så känslig spelplan behöver man kunna backa upp med den extra vinterväghållning som krävs, säger Ulric.
Vill ändra i däcklagstiftningen
En förbättringsåtgärd som förbundet föreslår är att regeringen uppdaterar däcklagstiftningen, så att det blir krav på att alla lastbilar måste ha vinterdäck på drivaxeln från november till slutet av april, istället för endast från december till slutet av mars. De vill också att man tar bort att vinterdäcken bara behöver sitta på när vinterväglag råder, eftersom formuleringen gör att många utländska lastbilar som ska till södra Sverige vintertid chansar på att deras sydeuropeiska däck är tillräckliga.
– Som lagen är skriven nu är det okej att köra utan vinterdäck tills man kommer till en plats med vinterväglag. Lagen förutsätter alltså att alla som kör in i Sverige utan vinterdäck svänger av och skiftar direkt när det börjar att snöa. Så går det inte till i verkligheten. Man räknar med att klara sig med snökedjor, men vi tycker inte att det är vasst nog. Det är bättre att ha rätt däck från början än att slänga på en nödlösning som egentligen inte får användas på europaväg och som många tar till först när de har kört fast, säger Ulric.
När det kommer till snökedjor finns det också en arbetsmiljöaspekt som Sveriges Åkeriföretag ställer sig kritiska till.
– Som det ser ut idag finns det heller inga bra platser för att stanna och ta på snökedjorna. Att som lastbilschaufför behöva stanna mitt i den eländiga trafiken och ordna med det när vädret slår om är direkt förenat med livsfara. Krav på vinterdäck är en mycket bättre lösning, säger Ulric.
Regeringsuppdrag om vinterväghållning
Efter E22-situationen fick Trafikverket i regeringsuppdrag att utveckla en handlingsplan för att säkerställa att vägarna hålls framkomliga, tillförlitliga och säkra även vid svåra väderförhållanden. När Däcksnack pratar med Ulric Långberg i oktober är det knappt två veckor kvar tills uppdraget ska redovisas.
– Jag hoppas att de har gjort en grundlig utvärdering och att de kommer att presentera relevanta förslag på förbättringsåtgärder. Fortsätter lagarna och vinterväghållningen att se ut som den gör idag så kommer det fortsätta att bli stopp längs vägarna.
Det här reportaget finns också att läsa på sida 16-17 i Däcksnack nummer 5 2024.