Med data om vägfriktion kan däcken möjliggöra smidigare, säkrare och hållbarare körning.
Goodyear och Gatik presenterar funktioner för noggrann beräkning av vägfriktionspotential för däck
Nyheter
11 januari 2023
Text: Elise Rangstedt Foto: Goodyear
Goodyear och Gatik har tagit ett viktigt steg mot säkrare och hållbarare leveranser av gods med autonom transport. De har i ett konceptbevis visat att intelligenta däck med Goodyear SightLine-teknik noggrant kan beräkna vägfriktionspotential för däck och tillhandahålla information i realtid till Gatiks automatiserade körsystem (ADS, automated driving system).
Genombrottet kommer att utöka vad ett däck kan leverera genom att tillhandahålla kritiska data som kan bidra till förbättrad fordonssäkerhet och prestanda, vilket ökar effektiviteten och värdet för Gatiks kunder inom närtransporter för B2B.
Goodyear och Gatik sjösatte nyligen funktioner för detektering av vägfriktion i Kanada via kontinuerlig mätning av information från däcksensorer. Detta, tillsammans med andra fordonsdata och anslutning till Goodyears molnbaserade algoritmer, optimerar fordonens prestanda. Friktionsberäkningar från Goodyears SightLine-lösning kan detektera dåliga greppförhållanden, såsom snöiga och isiga vägar, och gör informationen tillgänglig för Gatiks autonoma fordonspark. Lösningen stärker säkerheten och prestandan för Gatiks kommersiella verksamheter i Kanadas tuffa vinterklimat.
Med data om vägfriktion kan däcken möjliggöra smidigare, säkrare och hållbarare körning. Detta är kritisk information för autonoma fordon som används för att planera rutter och ge rekommendationer för säkra körhastigheter, accelerationsbegränsningar och säkra avstånd till andra fordon.
Goodyears SightLine-teknik är utformad för att mäta däckslitage, belastning, däcktryck och temperatur. Dessa data kombineras med realtidsdata för väderlek och modeller för gummifriktion för att beräkna däckens vägfriktionspotential. När informationen levereras i realtid kan Gatiks fordonspark säkert och effektivt bemöta utmanande förhållanden inom sin operativa designdomän (ODD, operational design domain). Goodyears SightLine-teknik har enorma implikationer för framtiden inom autonom körning, och redan i år förväntas tekniken att väljas som originalutrustning på utvalda fordon vilket innebär att de kommer bli tillgängliga direkt på dagens mobilitetsmarknad.
– Däcket är den enda delen av fordonet som är i kontakt med marken, och den nya nivån av datasofistikering kan förmedla viktig information till fordonet för att förstärka säkerhet och prestanda. Detta är ytterligare ett steg mot att utveckla däcket bortom sina konventionella uppgifter och göra det till en källa för ny data och information, säger Chris Helsel, Goodyears Senior Vice President, Global Operations och Chief Technology Officer.
– På Gatik jobbar vi med att ge våra kunder en lösning som fortlöpande höjer branschstandarderna inom säkerhet, effektivitet och prestanda. Med Goodyears banbrytande SightLine-teknik kan vi sätta dessa principer i arbete och säkerställa att vi levererar mervärde och förhöjer säkerheten på medeldistansnivå idag, säger Arjun Narang, Gatiks Chief Technology Officer och medgrundare.