"Däck måste skräddarsys för denna nya biltyp utan att kompromissa med säkerheten. Det är precis vad våra premiumdäck är utvecklade för att göra", säger Marika Hoflund, VD för Michelin Nordic, som deltog vid Michelins testdag.
Elfordon sätter däckens prestanda på prov, vilket gör däckkvaliteten ännu viktigare. Nu visar Michelin att däck kan vara EV-anpassade från början.
Michelin EV-anpassar samtliga premiumdäck
Nyheter
20 september 2023
Text: Jonna Jansson Foto: Michelin
Kostnader relaterade till elfordons ökade däckslitage har skapat oro hos både konsumenter och företag. För att möta de nya kraven på däckkvalitet EV-anpassar Michelin nu alla sina premiumdäck. Under en testdag på Gotland Ring för mediarepresentanter från flera länder i norra Europa förtydligade bolaget sin uppfattning om EV-anpassade däck och vikten av lågt rullmotstånd i kombination med bibehållen säkerhet.
I en färsk rapport förutspår Boston Consulting Group att elfordon kommer att utgöra 60 procent av nybilsförsäljningen världen över till år 2035. Detta kommer att ha en viktig inverkan på däcken och göra däckkvalitet ännu viktigare. Det momentana vridmomentet hos elmotorer och vikten på batteriet gör att däcken slits upp till 20 procent snabbare på elbilar än på förbränningsfordon. Elbilar är också tystare vilket gör däcken, snarare än motorn, till den främsta ljudkällan. Med tanke på utmaningen med batteriräckvidd är rullmotståndet och däckens aerodynamiska prestanda ännu mer avgörande för energiförbrukning och räckvidd.
Michelin har länge förutsett EV-förvandlingen. Med en årlig investering på 650 miljoner euro på FoU för att optimera sina produkter baserat på kundernas behov, har företagets produktutveckling under flera år fokuserat på de specifika utmaningar som elbilar medför, såsom bilvikt, rullmotstånd, vridmoment och akustik.
– För Michelin kommer dessa utmaningar inte som en överraskning. Vårt långvariga deltagande i Formel E är ett bevis på vårt engagemang för att utveckla däck med prestanda som krävs för elfordon. Ändå kan vi nu läsa i media om extrema kostnadshöjningar för ägare av elbilar när de använder traditionella däck som inte är lämpliga för den nya verkligheten. Det borde inte vara så. Däck måste skräddarsys för denna nya biltyp utan att kompromissa med säkerheten. Det är precis vad våra premiumdäck är utvecklade för att göra, vilket gör dem lämpliga för elbilar, säger Marika Hoflund, VD för Michelin Nordic, som deltog vid Michelins testdag.
För att motverka det ökade däckslitaget som kommer till följd av elfordonens tyngd levererar Michelin däck med större diameter, eller samma dimension men med högre lastkapacitet. Slutligen reducerar ljuddämpninsteknologin Michelin Acoustic Technology effektivt vibrationer med hjälp av en specialdesignad lösning av polyuretanskum som ljudresonansen, vilket resulterar i en minskning av internt däckljud med cirka 20 procent.
Under testdagen på Gotland Ring fick deltagarna prova på att köra en blygsam elbil och en högpresterande EV-sportbil med både nya och gamla däck. Michelin hade även arrangerat ett räckviddstest och en ljudlaboratorium.
– Vi är stolta över vår långa historia inom däckinnovationer för den nya eran av mobilitet. Men det här är en resa vi gör tillsammans. Det är viktigt att vi har en gemensam förståelse för vad utmaningen består av. Ju mer kunskap och erfarenhet vi delar med oss av, desto mer konstruktivt kan vi anta utmaningen, avslutar Marika Hoflund.