Continentals kringresande utställning rymmer bolagets hela sortiment inom däck och däcklösningar för lastbil. Syftet är att visa transportindustrin hur den kan öka sin lönsamhet och minska sin klimatpåverkan. Showtrucken är inredd med skärmar från golv till tak och som besökare går det att klicka sig fram genom bolagets utbud av produkter och tjänster.
– Allt är interaktivt. Som besökare ska man känna att det går att hitta lösningar som passar det egna specifika behovet, berättar Magnus Hallborg, Head of Fleet Solutions & iKAMs Sweden på Continental Däck Sverige.
I Sverige kom showtrucken först till ett kundevent i Viared, där Continental också passade på att visa upp sitt nybyggda lager. Dessutom hade kollegor från innovationsavdelningen på Continental Automotive bjudits in för att presentera framtidslösningar. En av nyheterna som ännu var på idéstadiet var att fordon skulle kunna komma att kommunicera med varandras kameror i framtiden, vilket skulle kunna resultera i säkrare omkörningar.
– Det blev ett inspirerande och väldigt uppskattat event. Vi visade upp massor av lösningar, bland annat lättrullade däck, elektrifierade lastbilar och digitala övervakningssystem där man kan följa däcktryck och annat i realtid, berättar Magnus.
Dagen efter besöket i Viared rullade showtrucken vidare mot Trailer Trucking Festival i Mantorp. Även där var det många nyfikna besökare som ville kliva in i det nya kringresande showroomet.
– Något vi märkte intresserade besökarna var vårt arbete med LODC, Lowest Overall Driving Costs. Förkortningen belyser behovet av att se till helheten kring däcken och det är något vi arbetar med ständigt, säger Magnus.
Vidare berättar Magnus att synsättet hjälper åkerier att förstå hur de kan bli mer lönsamma.
– För att sänka totalkostnaderna behöver man titta på körningen ur ett bredare perspektiv och över tid. Vi hjälper våra kunder att förstå att det inte bara handlar om inköpskostnader. Som åkeri kan man spara mycket på att ta hänsyn till fler faktorer och vetskapen om hur man kan göra det är förstås något som intresserar, säger han.
När showtrucken kommer att besöka Sverige nästa gång är ännu inte helt klart, men enligt Magnus är det inte omöjligt Elmia-mässan nästa år får sig ett besök.
– Konceptet med showtrucken är oerhört smidigt, eftersom den är ett mobilt showroom. Den här gången bestämde vi att vi ville fokusera på vinterlösningar, men vad som presenteras kan enkelt varieras. Det är det bästa med den här trucken, att den kommer att kunna användas länge och att varje besök kommer att kännas lite högtidligt, avslutar Magnus.