Årets upplaga av Däckrazzia, som 20-årsjubileet till ära började att kalla kontrollerna längs vägarna för Däckkollen, genererade flera insikter. Statistikinhämtningen visade bland annat att relativt få svenskar tittar på energimärkningen när de köper däck och att andelen bilister som kör med dubbfria vinterdäck på sommaren har ökat.
– Däckbranschen har en viktig uppgift om att hjälpa bilförare att göra kloka val, säger Pontus Grönvall, samordnare.
En av de oroväckande trenderna i årets mätningar är att andelen bilister som kör med vinterdäck på sommaren har ökat. Särskilt tydlig är trenden i Göteborg, där totalt 18 procent av de undersökta bilarna påträffades med vinterdäck under mätperioden. Det nationella snittet ligger på 7 procent.
Enligt Pontus har siffran ökat succesivt i takt med att andelen bilister som väljer dubbfria vinterdäck istället för dubbade har ökat i södra Sverige. De dubbfria däcken är särskilt vanliga bland elbilsförare. Varför bilägarna väljer att inte skifta sina vinterdäck på våren är dock oklart.
– Det är lagligt att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren, men däcktypen har sämre grepp då än på vintern. Om det i sin tur innebär en ökad risk håller vi på att titta på i Svenska däcksäkerhetsrådet. Vi vet heller inte vilka bevekelsegrunderna är för att man väljer att låta bli att skifta till sommardäck, och det är ytterligare något som vi hoppas kunna få klarhet i, säger Pontus.
Fler behöver titta på energimärkningen
En till trend som noterades under årets mätningar är att relativt få bilister tittar på energimärkningen när de väljer däck, bara en knapp fjärdedel av svenskarna. Enligt Pontus betyder det att det finns mer att göra i fråga om kunskapsspridning.
– Energimärkningen är viktig eftersom den visar vilka däck som kan bidra till att minska bränsleförbrukningen och öka räckvidden. Lågt rullmotstånd är bra för klimatet, samhället och plånboken. Med tanke på hur många däck som sätts på marknaden varje år så kan ökad medvetenhet göra stor skillnad, säger han och fortsätter:
– Märkningen är också viktig eftersom den visar att det finns många aspekter att väga in när man väljer däck. Inget däck är bäst på allt, så det gäller att prioritera de viktigaste egenskaperna för sin egen körning. När man får bättre koll på sitt däcks styrkor och svagheter får man också bättre förutsättningar för att bli en säker förare.
Däckslitage på elbilar väcker debatt
Ytterligare en trend som noterats i Däckkollen är att däckslitaget på elbilar var mindre än däckslitaget på bilar med förbränningsmotorer. Upptäckten går emot vad som tidigare har setts som en självklarhet – att elbilars däck bör slitas mer på grund av deras högre tyngd och vridmoment. I augusti gick Däckkollen ut med ett pressmeddelande kring upptäckten, vilket väckte stor debatt.
– Intresset kring hur däck på elbilar slits är stort nu. Det finns många faktorer att väga in. Några av dem är att elbilar ofta har nyare, mer exklusiva däck och att många elbilsförare kör försiktigt för att få ut så mycket som möjligt av varje laddning. En helt annan förklaring till att däcken var bättre på elbilar i Däckkollen kan vara att elbilsägare byter däck oftare, säger Pontus.
Totalt har Däckkollen samlat in statistik om däcktyp och mönsterdjup från cirka 100 elbilar i år. Vidare analyser av denna data kommer att göras under hösten och vintern.
Lyckade jubileumssatsningar
I samband med att Däckrazzia i år fyllde 20 år valde de att genomföra några smärre förändringar av upplägget. En av dem var, som tidigare nämnt, namnbytet på kontrollerna.
– Vi fick helt andra reaktioner från personerna som erbjöds att få sina däck kontrollerade. Däckkollen har ett annat signalvärde än Däckrazzia. Mest positiva var kvinnor och utlandsfödda, säger Pontus.
I år genomfördes hälften av kontrollerna också för första gången på servicestationer, istället för enbart i samband med poliskontroller. Även denna nyhet ska enligt Pontus ha mottagits väl.
– Många som har stått och tankat eller laddat sin bil har gladeligen tackat ja till att få sina däck kontrollerade och få gratis info om sina däck. Placeringen på servicestationer har också bidragit till att vi har kunnat kontrollera däck på fler elbilar än tidigare. Det är bra för att vi ska kunna följa trenderna närmare framöver även på det fordonsslaget, avslutar Pontus.
Fakta:
I år genomfördes Däckkollen i anslutning till polisinspektioner, samt också för första gången på servicestationer. Totalt inhämtades statistik från nära 1 000 bilar runt om i landet. Kontrollerna genomfördes under fyra veckors tid, med start i augusti.
Det här reportaget finns också att läsa på sida 18-19 i Däcksnack nummer 5 2024.