Tisdag och onsdag till veckan erbjuder Euromaster säkerhetskontroller av däck på tunga lastbilar vid ett antal Circle K-stationer runtom i landet. Minst 1 000 däck beräknas komma att kontrolleras.
– Vi gör det här för att hjälpa åkerier och lyfta vikten av ett bra mönsterdjup och rätt lufttryck, speciellt inför vintern. Det handlar om säkerhet, miljö och ekonomi, säger Jonas Odqvist, vd på Euromaster.
Liknande kontroller av personbilar har genomförts av olika aktörer under många år, för att öka medvetenheten kring vikten av att hålla koll på sina däck. Euromasters satsning mot lastbilar gjordes för första gången 2023.
Årets kontroller går av stapeln den 15-16 oktober, under vilka Euromasters däcktekniker kommer att mäta lufttryck, mönsterdjup och kontrollera eventuella däckskador.
Insatsen sker vid fyra Circle K-anläggningar: Gävle Bro i Gävle och Flädie i Lund den 15 oktober, samt Vädermotet i Göteborg och Mantorp den 16 oktober. Både svenskregistrerade och utlandsregistrerade fordon kommer att väljas ut.
– Kontrollerna är naturligtvis helt frivilliga men vi hoppas att många tar tillfället i akt och ställer upp på en kostnadsfri bedömning. Det finns mycket att vinna på att hålla koll på sina däck. Med rätt lufttryck och ett ordentligt mönsterdjup förbättrar vi säkerheten avsevärt samtidigt som bränsleekonomi och räckvidd blir bättre, säger Jonas.
Efter inspektion kommer också följande frågor att ställas:
1. Känner du till vilka lagar och regler som finns gällande vinterdäck för lastbilar?
2. Har din arbetsgivare rutiner för när och hur dina däck ska kontrolleras?
3. Hur ofta förväntas dina däck kontrolleras?
4. När kontrollerades dina däck senast gällande lufttryck och mönsterdjup? (riktig kontroll, inte bara med gummiklubba)
Fjolårets säkerhetskontroller röjde stora brister
Förra årets säkerhetskontroller visade att det finns mycket att göra i fråga om att öka åkeriers medvetenhet kring skicket på sina däck. Av 100 inspekterade fordon och totalt nästan 1 000 inspekterade däck var en betydande andel i behov av service. Två av tre fordon fick minst en anmärkning på mönsterdjup, lufttryck och/eller skador på däck. Var tionde fordon hade däck i så dåliga skick att de borde ha haft körförbud.
– Vi vet att många väntar in i det sista med att åka in på service och byta. Men det är en riskabel strategi som äventyrar säkerheten och som dessutom kan vara kostsam i slutändan om man exempelvis skulle överraskas av plötslig halka och bli stående eller råka ut för en olycka, säger Jonas.