Arbetet med den nya hemsidan har projektletts av Frida Grunewald, som sedan mitten av förra året arbetar som kommunikatör på Däckbranschens Sverige, en paraplyorganisation för DRF, Svensk Däckåtervinning, SDAB, och Däck-, Fälg-, och Tillbehörleverantörernas Förening, DFTF.
Frida Grunewald berättar att den nya sajten är ett led i större satsning på kommunikation.
– Det finns många uppfattningar om däck, och då är det viktigt att vi som bransch kommunicerar fakta och budskap inom ramen för hela däckbranschens värdekedja, det vill säga allt från tillverkning, distribution till miljöfrågor och återvinning.
I och omkring däckbranschen finns det också en ökad efterfrågan på en sammanhållen och balanserad kommunikation, både internt som externt, enligt Frida Grunewald.
– Vi jobbar mycket med direktkontakt med beslutsfattare, där däckbranschens vd under året har haft cirka 40 möten med politiker för att driva branschens frågor. Vi arbetar också via externa kanaler som pressmeddelanden, debattartiklar och branschtidningar, men också via våra egna interna kanaler.
En viktig pusselbit för Frida Grunewald som kommunikatör, som ibland glöms bort, är just internkommunikationen.
– Min erfarenhet är att internkommunikationen tenderar att hamna i skuggan av den externa. Självklart ska medlemmar vara den mottagargrupp som först ska få väsentlig information, men ibland går det inte av praktiska skäl. Jag strävar efter att medlemmarna ska vara dem mest uppdaterade.
Den nya logotypen går i färgerna svart och vitt, och det är utifrån dessa färger som man började skissa på hemsidans grafiska profil. Layouten är avskalad och användarvänlig med en tydlig uppbyggnad och utformning.
– Det är neutrala färger, vilket skiljer sig från den nuvarande hemsidan. Tanken var att inte låta det visuella ta över allt för mycket, men också komplettera de neutrala färgerna med bilder och rörligt material.
Hemsidans struktur och uppbyggnad vilar på tre ben i syfte att tydliggöra mottagargrupperna. Startsidan riktar sig primärt till däckköpare, det vill säga konsumenter. Del två riktar sig mot de som är nyfikna på förbundet generellt och/eller intresserade av att bli medlemmar i förbundet. Sista delen är den interna medlemssidan.