Mycket har hänt i däckbranschen de senaste åren. I fjol fick Ukrainakriget flera däcktillverkare av avveckla sin produktion i Ryssland, där en stor del dubbdäck tillverkades. Omställningen ledde till spekulationer om en eventuell brist på dubbdäck, så under fjolårets säsong var det många som bunkrade upp lite extra. När den förmodade bristen sedan inte kom var det många som stod med långa näsor. Nu har Däcksnack stämt av hur tillgången ser ut inför årets säsong.
Continental
Vad har ni gjort för att säkra tillgången på dubbdäck i år?
– Tillgången på dubbdäck är av stor betydelse för trafiksäkerheten. Vi arbetar därför noggrant för att säkra tillgången och att våra kunder får de produkter de behöver för en säker och trygg körupplevelse under vintersäsongen.
Hur har ni löst produktionen av dubbdäck efter att ni avslutat er verksamhet i Ryssland?
– Vi har genomfört en serie återfärder för att säkerställa produktionen av dubbdäck och möta våra kunders behov på bästa möjliga sätt.
Förra året bunkrade många verkstäder upp med dubbdäck i tron om att det skulle bli brist, vilket resulterade i många fulla förråd. Har det skapat några utmaningar i år?
– Förra årets bunkring av dubbdäck i förväntan om brist skapade en situation som vi aktivt har behövt hantera. Vi förstår vikten av att möta våra kunders behov samtidigt som vi balanserar överflödiga lager och effektiv lagerhantering.
Michelin
Vad har ni gjort för att säkra tillgången på dubbdäck i år?
– Sedan 2022 har vi flyttat produktion av samtliga däck som tidigare producerats i Ryssland. Tillgången till våra dubbdäck är därför normal i år.
Hur har ni löst produktionen av dubbdäck efter att ni avslutat er verksamhet i Ryssland?
– Vi hade redan sedan tidigare dubbdäckstillverkning i Polen och i Serbien. Kapaciteten i dessa fabriker har fördubblats för att kunna ta över den ryska tillverkningen.
Bridgestone
Vad har ni gjort för att säkra tillgången på dubbdäck i år?
– Vi producerar våra dubbdäck i Europa från och med i år.
Hur har ni löst produktionen av dubbdäck efter att ni avslutat er verksamhet i Ryssland?
– Se ovan.
Förra året bunkrade många verkstäder upp med dubbdäck i tron om att det skulle bli brist, vilket resulterade i många fulla förråd. Har det skapat några utmaningar i år?
– För närvarande har det inte skapat några större utmaningar. Vissa kunder har lite mer däck än vanligt i lager men många har lite eller normalt lager.
Hankook
Vad har ni gjort för att säkra tillgången på dubbdäck i år?
– Vi har tillverkat däck hela året och kommer ha god tillgång detta år.
Hur har ni löst produktionen av dubbdäck efter att sanktionerna mot Ryssland infördes?
– Vi har aldrig haft någon tillverkning i Ryssland.
Förra året bunkrade många verkstäder upp med dubbdäck i tron om att det skulle bli brist, vilket resulterade i många fulla förråd. Har det skapat några utmaningar i år?
– Det kommer säkert att bli en utmanade säsong på många sätt men vi rustar för att ha däck i lager när våra kunder behöver dem.
Nokian Tyres
Vad har ni gjort för att säkra tillgången på dubbdäck i år?
– Vi har alltid prioriterat den nordiska marknaden och så även nu. Det betyder att vi har god tillgång på dubbdäck.
Hur har ni löst produktionen av dubbdäck efter att ni avslutat er verksamhet i Ryssland?
– Vi har flyttat all produktion till våra fabriker i Finland och USA samt påbörjat byggnation av ny kapacitet i Oradea Rumänien.
Förra året bunkrade många verkstäder upp med dubbdäck i tron om att det skulle bli brist, vilket resulterade i många fulla förråd. Har det skapat några utmaningar i år?
– Vi ser delvis en försiktighet hos vissa verkstäder att fylla sina lager.
Denna artikel finns också att läsa på sida 24-25 i Däcksnack nr 4 2023.