Från och med 1 december måste nordiska friktionsdäck vara märkta med märkningen 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake), som ser ut som en alptopp och en snöflinga.
Continental varnar: ”Även godkända däck kan vara osäkra”
Nyheter
19 november 2024
Text: Eva Harrysson
Däcktillverkaren Continental höjer ett varningens finger när den nya lagen om dubbfria vinterdäck börjar gälla.
– Det finns många godkända däck som är en direkt säkerhetsrisk, säger Continentals produktchef Antti Ahomä
Från och med 1 december är det lag på att använda vinterdäck vid vinterväglag. Från samma datum gäller även en ny lag, som säger att dubbfria däck, både nordiska och europeiska friktionsdäck, måste ha märkningen 3PMSF – en alptopp och en snöflinga – för att få användas i Sverige.
– Det innebär att det är hög tid att undersöka sina vinterdäck. Saknar däcken märkningen får de inte längre användas, och även om de har en godkänd märkning är det ett utmärkt tillfälle att kontrollera mönsterdjup och däcktryck, säger Antti Ahomäki, produktchef för vinterdäck hos Continental.
Vinterdäck måste, enligt lag, ha ett mönsterdjup på minst 3 mm, men för säkerhets skull bör du börja fundera på att byta till vinterdäck innan dess.
Antti Ahomäki menar att även om däckmärkningen finns ska man inte ta för givet att däcken lämpar sig för nordiska vinterförhållanden.
– Till exempel finns flera godkända lågprisdäck som är importerade från Kina, men som i oberoende däcktester får dåliga resultat. Samtliga vinterdäck från Continental har haft den här märkningen i två decennier, så för oss är det inga konstigheter. Vi gör premiumdäck som är anpassade för nordiska förhållanden, säger Antti Ahomäki.