SymphonHy ligger i Saint-Fons i Auvergne-Rhône-Alpes-regionen i östra Frankrike och är den största integrerade bränslecellstillverkningsanläggningen i Europa. På anläggningen finns koncernens huvudkontor, en produktionsanläggning, ett innovationscentrum och Symbio Hydrogen Academy.
– Michelin trodde i ett mycket tidigt skede på både vätgas och Symbio, som vi förvärvade innan vi gjorde det till ett joint venture med Forvia 2019. Stellantis inträde som ny investerare i år bekräftar att vätgas möter den ständiga strävan efter att stödja framtidens mobilitet. Denna teknik har nu visat sig vara ett viktigt tillskott för att tillgodose behovet av längre räckvidd – särskilt för nyttofordon som börjar utvecklas. Det är ingen slump att koncernen nyligen tillkännagav ett sortiment av vätgasdrivna fordon genom sitt dotterbolag Watèa by Michelin, en mobilitetsoperatör som är specialiserad på energiomställning av företagsvagnparker, åtföljt av ett erbjudande om vätgasfordon, säger Florent Menegaux, vd för Michelin.
Med toppmodern teknik har SymphonHy en hög nivå av automatisering och robotteknik, som stöder storskalig industriell produktion till en mer konkurrenskraftig kostnad. Den teknologiska utvecklingen är avgörande för att påskynda produktionen av konkurrenskraftiga högpresterande vätgasdrivna transporter och bidra till energiomställningen och Europas ambitioner om att gå mot nettonollutsläpp.
SymphonHy har i dag en produktionskapacitet på 16 000 bränslecellsystem årligen. 2026 väntas siffran ligga på 50 000. Till dess ska produktionsanläggningen också byggas ut från 26 000 till 40 000 kvadratmeter. 7 000 kvadratmeter är avsatt för innovation och 8 000 kvadratmeter utgörs av ISO 8-certifierade renrum.
Anläggningen sysselsätter fler än 450 ingenjörer. 100 av dem arbetar med innovation och cirka 20 är doktorander inom bland annat elektrokemisk teknik, kemi och materialvetenskap. Dessutom är anläggningen helt självförsörjande på energi och certifierad "Very Good" av BREEAM.
Symbio, global ledare inom bränsleceller
Symbio erbjuder en bred portfölj av lösningar som uppfyller alla krav på kraft, hållbarhet och autonomi för en effektiv utsläppsfri mobilitet – från lätta och medeltunga nyttofordon på väg, lastbilar, pickuper och bussar till terränglyft och mekanisk hanteringsutrustning. De utmärker sig som industriella mästare inom bränslecellsteknik och har över 30 års erfarenhet samt sex miljoner kilometer genomförd provkörning på väg i bagaget.
Företaget har varit baserat i USA sedan 2021 och drar även nytta av en pilotanläggning i Kalifornien. I dagsläget letar Symbio efter möjligheter att expandera och bygga en ny gigafabrik för bränsleceller i USA, som ska stödja den hoppingivande dynamiken inom vätgasmobilitet i Nordamerika.
Fabriken SymphonHy hjälper till att definiera standarder för bränslecellsproduktion och kommer att fungera som industrimodell för de nya anläggningarna – helt i linje med Symbios mål om att producera 200 000 enheter över hela världen senast 2030.
HyMotive, ett strategiskt industriellt och teknologiskt projekt som skapar jobb
SymphonHy är en del av HyMotive, ett strategiskt industri- och teknikprojekt som stöds av Europeiska unionen och den franska regeringen via IPCEI (Important Projects of Common European Interest).
HyMotive representerar en total flerårig investering på 1 miljard euro. Företaget planerar att bygga en andra gigafabrik och fördubbla sin totala produktionskapacitet i Frankrike till 100 000 system till och med år 2028. Projektet syftar också till att utveckla banbrytande teknik för att stödja bränslecellsteknikens konkurrenskraft, med målet att uppnå paritet med batteridriven elmobilitet och traditionell värmeteknik senast 2030.
Från en arbetsstyrka på 50 medarbetare år 2019 sysselsätter Symbio nu över 750 personer. HyMotive-projektet väntas generera cirka 1 000 nya jobbtillfällen.
– SymphonHy är ett bevis på Europas industriella och tekniska ledarskap. Tillsammans med hela ekosystemet och våra privata och offentliga partners är vi redo att skala upp och göra vätgasdriven elmobilitet till en hållbar, högpresterande och prisvärd verklighet. SymphonHy har levererats på mindre än två år och är ett vittnesbörd om Symbios förmåga att uppfylla sina industriåtaganden, vilket stöder en snabb utbyggnad av utsläppsfri vätgasmobilitet. Det första bränslecellssystemet som monterades till 100 procent på SymphonHy tillverkades i oktober 2023 – bara en månad efter att gigafabriken togs i drift, säger Philippe Rosier, vd för Symbio.