Hur känns det att inta en av stolarna i SDAB:s styrelse?
– Det känns bra och spännande, men att sitta i en styrelse innebär också ansvar, både mot uppdragsgivare men även mot myndigheter.
Hur valdes du in i styrelsen?
– Jag sitter sedan tidigare med i Däck-, Fälg- och Tillbehörleverantörernas förening, DFTF:s, styrelse eftersom jag är representant för Goodyear. När Lars Bergmark klev av sin roll i SDAB:s styrelse, i och med att han avslutat sin tjänst på Pirelli, blev jag automatiskt tillfrågad eftersom jag var suppleant för honom.
Vad lockade dig till däckbranschen?
– Jag har alltid varit intresserad av både bilar och teknik. Jag tycker också att det är väldigt roligt att göra affärer. Min karriär inom däckbranschen startade 1998 på Dunlop, jag gick sedan vidare till en annan leverantör men också till däckkedjan Däckia, där jag var i sex år. Idag arbetar jag på Goodyear och har gjort det de senaste åtta åren.
Hur ser du på hållbarhet?
– Jag anser att vi alla måste förhålla oss till hållbarhet om vi ska ha en fungerande planet i framtiden. Det gäller att vara med och påverka. Många har åsikter kring hållbarhet och det är viktigt att det finnas fakta bakom dessa åsikter. Just i SDAB:s fall arbetar vi jättemycket med detta.
En av SDAB:s viktigaste frågor gäller end of waste-kriterier för däck, vad är din åsikt kring detta?
– End of waste hänger ihop med hållbarhet och det är någonting som SDAB verkligen jobbar för, och något vi ska fortsätta med även framöver. Vi ska ta fram strukturer och strategier för end of waste-kriterier och det ska bli väldigt roligt att få vara med i den utvecklingen. Det händer mycket i däckbranschen och det gäller att se däck som någonting mer än något svart och runt som vi måste ha på bilen.
Vad ser du mest fram emot i uppdraget?
– Givetvis att kunna vara med och påverka och vara delaktig i arbetet gällande vart den uttjänta produkten tar vägen, och vilka produkter vi kan utveckla den till. Men också hur vi senare ska kassera produkten på ett hållbart sätt.