Nytillverkade däck inom EU har haft en energimärkning sedan november 2012, där information om rullmotstånd/energieffektivitet, våtgrepp och externt vägbanebuller har redovisats för varje individuellt däck. I den uppdaterade versionen av märkningen kommer ytterligare parametrar att finnas med. Bland annat kommer det att finnas en QR-kod på varje etikett som genom att skannas med mobiltelefon leder till mer information om däcket i fråga. Men de mest uppskattade nyheterna, av Energimyndigheten och branschorganisationen STRO, är de nya symbolerna för isgrepp och snögrepp.
– Råder det vinterväglag är det lag på att ha vinterdäck och nu kommer man som konsument enklare att kunna se vad som klassas som sådana. Tidigare har det varit svårt för att särskilja centraleuropeiska och nordiska odubbade vinterdäck. Då centraleuropeiska däck ofta klassas med bättre våtgrepp har många nordiska konsumenter riskerat att välja fel däck, allra helst de som handlar via nätet och därmed går miste om däckverkstädernas expertishjälp, säger Anders Hallberg, projektledare för däckmärkningen hos Energimyndigheten.
Den nya märkningen innehåller även en omstrukturering av de tidigare skalorna på vilka bränsleeffektivitet och våtgrepp graderas. Tomma steg har tagits bort för att göra märkningen mer begriplig. Nivåerna A, B och C kommer att vara densamma som förut, men det som tidigare varit ett E kommer på den nya etiketten att bli ett D, medan det gamla F blir det nya E.
– Hela syftet med energimärkningen har sedan den först kom ut 2012 varit att höja standarden på däck. Genom att betygssätta bland annat bränsleeffektivitet får däcktillverkare något att sträva mot. Viljan att placera sig högt på skalan driver en teknisk utveckling. Den trend vi har sett när vi har satt samma märkning på kylskåp är att de allra flesta nu är så pass energieffektiva att skalan behöver göras om, eftersom de flesta kylskåpen nu hade fått betyg mellan B upp till A+++. På däcksidan har vi inte sett en lika stor utveckling, men det har skett en liten förbättring. Bränsleeffektiviteten har ökat något och vad gäller våtgrepp har majoriteten av däcken klättrat från den lägre delen av skalan till den högre, säger Anders Hallberg.
Något som inte kommer med i 2021 års etikettuppdatering, men som enligt Anders Hallberg är på gång, är en märkning av förväntad livslängd på däck som körs på ett bra sätt.
– Redan i förordningen från 2009 med nummer 1222 står att läsa att om det finns en bra provmetod för hur länge ett däck håller innan det når den olagliga gränsen på 1,6 millimeter så bör det tas fram en sådan parameter som ska tillföras i energimärkningen. Europaparlamentet har betonat väldigt starkt att en livslängdsparameter skulle vara bra för att driva däckens körsträcka, men även för att vidare kunna utreda partikelhalter, säger Anders Hallberg.
Hur länge kommer däck att få säljas med den gamla märkningen?
– När ändringen träder i kraft den 1 maj 2021 får fabriker inte tillverka fler däck med den gamla märkningen. Däck med den gamla märkningen kommer därefter att ha sju månader på sig att komma ut på marknaden, det vill säga att ta sig från tillverkare till någon typ av återförsäljare, däckverkstad eller grossist. Däck med den gamla etiketten som inte hunnit komma ut på marknaden innan den 1 december kommer att behöva märkas om med en ny etikett. Står du som tillverkare med ett däck med produktionsvecka/DOTKOD före 1821, det vill säga 1721 eller lägre, i höst så behöver du se till att få ut det illa kvickt till återförsäljarna, säger Anders Hallberg och fortsätter:
– Ute hos återförsäljarna finns ingen gräns för hur länge däck får säljas med den gamla märkningen, men rimligtvis vill man sälja de äldre däcken så snart man kan för att göra plats för däck med den nya mer attraktiva märkningen. Det som kan vara bra för återförsäljare att tänka på är att kontrollera att de däck som tas in är märkta med den nya märkningen om de är tillverkade efter den sista april.
Bernt Wahlberg är informationschef på STRO. Deras främsta uppdrag är att se till att alla aktörer i branschen pratar samma språk, så att en kund som ställer en däckrelaterad fråga till dem, en däckåterförsäljare och en däckleverantör ska få samma svar från samtliga parter.
– Vi arbetar för att alla aktörer i branschen ska få tillgång till samma kunskap. Hög kompetens inger förtroende och bidrar till att konsumenterna känner sig trygga med att fråga branschen. Det är otroligt viktigt att vi upprätthåller det förtroendet. Däck är en säkerhetsfråga och därför är det mycket viktigt att den som frågar får rätt information oavsett vem som tillfrågas, speciellt när frågan gäller köp av vinterdäck eftersom de måste passa det vinterväglag som råder där man kör mest, säger Bernt Wahlberg.
Han ser det som en viktig uppgift att upplysa branschen om den nya EU-märkningen och kommer att informera sina medlemmar i STRO om vad som gäller för olika aktörer.
– För dem som handlar via nätet och inte ser skillnad på däck och däck blir den nya is- och snögreppsmärkningen väldigt viktig för att hitta bra vinterdäck, samtidigt som märkningen ger online-kunder möjlighet att jämföra däck utifrån andra parametrar. Om man är osäker brukar jag alltid rekommendera att åka till en gummiverkstad när man ska köpa däck. De är experterna och kan ge en mer precis bild av vilka däck som passar för det behov man har, säger Bernt Wahlberg.
Fakta
Förordningen EU 2020/740 om märkning av däck gäller för C1-däck, C2-däck och C3-däck, det vill säga däck som finns på allt från personbilar till tunga lastbilar.
Däck undantagna från märkning kan sammanfattas:
- Dubbade däck
- Reservdäck för temporärt bruk (T-typ)
- Däck avsedda för hastigheter under 80 km/h
- Begagnade däck, såvida de inte har importerats från ett tredjeland
- Terränggående däck för yrkesmässigt bruk
- Däck vars nominella fälgdiameter inte överstiger 254 mm eller som är 635 mm eller större
Läs om hur däckmärkningen kan användas som ett redskap vid köptillfället här.