Enligt Marika Hoflund på Michelin har däcktillverkarna ett ansvar i att informera om att elbilar, med deras tunga vikt och högre vridmoment, ställer högre krav på däcken vad det gäller prestanda.
Nästan hälften av svenskarna planerar att köpa elbil inom fem år
Nyheter
01 december 2023
Text: Jonna Jansson Foto: Michelin
Michelin Nordic AB har låtit undersökningsföretaget YouGov genomföra en enkätundersökning bland 5 822 respondenter i de nordiska länderna. Undersökningen genomfördes i oktober 2023 och de intervjuade fick svara på frågor om kostnader, kunskaper och egna planer kring köp av elbil. Resultatet visar på ett fortsatt stort intresse för elbilar, trots alla kostnadsvarningar.
Undersökningen visar att bland svenska hushåll planerar 42 procent för köp av elbil under de närmaste 3–5 åren. Samtidigt duggar rapporterna tätt om att ägandet av en elbil kan bli dyrt framför allt vad gäller däck- och reparationskostnader, något som endast 20 procent av de svenska bilägarna i undersökningen uppger sig ha räknat med.
I Sverige och Norden uppger drygt hälften av de tillfrågade i olika åldersgrupper att de har tagit till sig av informationen om betydelsen av att välja passande däck till sin elbil. Undantaget är gruppen kvinnor i Sverige där endast 37 procent säger att de har kännedom om att däckvalet är kritiskt när man köper elbil.
– Resultatet av undersökningen visar att däckens kritiska betydelse för elbilarna fortfarande kommer som en överraskning för många. Här har vi som däckproducent ett ansvar att informera marknaden om att elbilar med deras tunga vikt och högre vridmoment (starkare motorer) ställer högre krav på däcken vad det gäller prestanda. Utan denna information kan skiftet till elbil bli dyrare än vad många har tänkt sig, säger Marika Hoflund, vd på Michelin Nordic AB.
Sambandet mellan bilens vikt och takten på däckslitage är 1:1. Det innebär att för varje procent ökning av vikten på bilen så ökar den procentuella takten på däckslitaget med lika många procent. 1 procent mer vikt innebär 1 procent mer däckslitage i g/km. För elbilar, som väger i genomsnitt cirka 20 procent mer än bensin- och dieselbilar på grund av batteriernas tyngd, kan det innebära ett betydligt snabbare däckslitage. Dessutom har elbilar starkare motorer med kraftigare acceleration vilket kan bidra till däckslitage beroende på föraren.
– Dessa utmaningar kommer inte som en överraskning för oss på Michelin, säger Marika Hoflund. Vi har lång erfarenhet av att forska kring och utveckla däck som tillgodoser elbilarnas särskilda behov vad gäller prestanda. Vårt mångåriga deltagande i Formel E är ett bevis på vårt engagemang att bidra till lösningar till de utmaningarna som elektrifieringen innebär för mobiliteten. Däcken måste anpassas för denna nya typ av bilar, utan att kompromissa med säkerheten eller körupplevelse. Det är vad våra premiumdäck är utvecklade för att göra.