Lanseringen av det nya bolaget Interwheel, med ny visuell profil och hemsida, sker idag den 30 maj.
Tre varumärken blir ett när Interwheel ska stärka profilen mot däckbranschen
Nyheter
30 maj 2022
Text: Elise Rangstedt Foto: Interwheel
Dawa Däck, Pro-Imp och KW Wheels samlas under varumärket Interwheel med ett gemensamt erbjudande för att stärka positionen på den svenska marknaden.
– Vi fortsätter att utveckla och modernisera vårt bolag och detta är ett naturligt steg på den förändringsresan. Med ett namn, ett bolag och ett affärssystem kommer vi att förenkla våra interna processer med målsättningen att underlätta för våra nuvarande kunder samtidigt som vår profil gentemot marknaden blir tydligare, säger Tomasz Olofsson Kowalski, VD för Interwheel.
Dawa Däck, Pro-Imp och KW Wheels är alla tre väletablerade företag inom däck- och fälgbranschen. Det samlade erbjudandet i Interwheel blir detsamma, vilket omfattar samtliga större däckmärken samt distribution av Alutec-fälgar, Kumho-däck och Coopers däckprogram.
Norra Europas modernaste anläggning
Sommaren 2021 togs vad som är Nordeuropas modernaste däck- och hjulanläggning i drift i Interwheels lokaler i Landvetter utanför Göteborg. Anläggningen är automatiserad i de flesta delar av kedjan: inleverans, lager och produktion.
– Vi vill bli det ledande däck- och fälgföretaget i Sverige och driva utvecklingen i branschen. Landets största utbud och riktigt bra service är en del i det. Att arbeta med hållbarhet i olika aspekter är en annan. Därutöver ska vi bli ännu mer kundcentrerade – vi vill gå mot att bli mer av en rådgivare till våra kunder för att skapa så stort värde som möjligt, säger Tomasz Olofsson Kowalski.
Spår ett starkare 2022
Som för många andra i branschen var 2021 ett utmanande år för Interwheel. Komponentbristen kopplat till pandemin, som har fortsatt in i 2022, påverkade starkt försäljningen av nya bilar. Därtill har kriget i Ukraina och införda sanktioner mot Ryssland skapat nya utmaningar för branschen, med ökade råvaru- och transportkostnader och begränsad produktion av inte minst nordiska vinterdäck.
– Den fulla effekten av det som händer nu kommer vi att se först under hösten. Interwheel står ändå väl rustat inför dessa utmaningar eftersom merparten av de produkter vi säljer produceras i Asien och i Europa utanför Ryssland. Så med all respekt för den osäkerhet som råder på marknaden och i omvärlden tror vi på ett starkare 2022 i takt med att billeveranserna förväntas öka under det andra halvåret, säger Tomasz Olofsson Kowalski
Lanseringen av det nya bolaget Interwheel, med ny visuell profil och hemsida, sker idag den 30 maj.