Dagens Nyheter har intervjuat Viveca Wallqvist, forskare vid det statliga forskningsinstitutet Rise, Research institute of Sweden. Hennes förslag för att minska antalet skadade vid fallolyckor- är mjukare asfalt.
– Om man flyger över styret på sin elsparkcykel och landar på en mer förlåtande asfalt kanske man slipper den där frakturen i handen så att man kan fortsätta att hålla i sin penna, sitt instrument eller sin pensel, eller vad det nu är man jobbar med, säger hon till DN.
I artikeln i Dagens Nyheter står att läsa att Viveca Wallqvist, tillsammans med sina kollegor, har utvecklat en mjuk asfalt för gång- och cykelbanor, där stenen som vanligtvis förekommer i asfalt, ersätts av gummi från gamla bildäck.
– I vanliga fall används krossad sten. Det är ju ett ändligt material som man bryter i stenbrott. Det krävs energi för att bryta stenen, och på vissa håll kan det bli en bristvara. Att använda återvunna bildäck istället blir en elegant lösning även på det problemet, säger Viveca Wallqvist.
– Det är ett lite cirkulärt tänk. Det här är ett jättefint material som det inte råder någon brist på. Jag har räknat ut att om man lägger ut alla bildäck som tillverkas under ett år bredvid varandra så skulle de täcka hela Frankrike, säger Viveca Wallqvist.
Sommaren 2017 testades den mjuka gummiasfalten för första gången, på en cykelväg i Uppsala. Det fungerade mycket bra och gummiasfalten ligger kvar än idag. I somras gjordes ett nytt, större försök med en 300 meter lång gång- och cykelväg i Lund.
– Jag var väldigt taggad inför att vi skulle anlägga den banan. Vi var mitt i Lund, och slog på stora trumman. Asfaltläggarna tyckte att det var ett jättebra material att arbeta med, och jag hade hoppats på att få komma tillbaka och ta bilder på nöjda cyklister. Men vi räknade hem segern i förskott, säger Viveca Wallqvist.
Gummiasfalten i Lund förlorade snabbt sin yta och började att spricka. En möjlig förklaring är att gummit i asfalten sög upp bindemedlet så att asfalten inte längre höll ihop.
– Det var ett streck i räkningen. Det är ganska stora kostnader när man satsar så stora volymer. Men forskning är alltid full av upp- och nergångar. Nu får vi gå tillbaka till labbet och undersöka vad som hände, säger Viveca Wallqvist till DN.
Läs hela artikeln här: (Prenumeration krävs)
I nästa Däckdebatt kan ni läsa en längre intervju med Viveca Wallqvist, där hon berättar mer om den stora potentialen med mjuk asfalt.