Anders Östberg från MRF kommenterar regeringens åtgärder.
MRF om regeringens åtgärdspaket
Nyheter
15 mars 2022
Text: Elise Rangstedt Foto: MRF
Regeringen presenterade igår ett åtgärdspaket riktat till landets alla bilägare, med bland annat ett engångsbelopp till alla bilägare samt sänkta drivmedelsskatter. Dessutom sänks ambitionen i reduktionsplikten och klimatbonusen fördubblas och får 3,9 miljarder nya kronor för 2022.
Regeringen skriver att paketet bland annat kommer innehålla:
Sänkt drivmedelsskatt: Förslaget innebär att skatten på bensin och diesel sänks tillfälligt mellan juni – oktober 2022. Det resulterar i att priset blir drygt 1,30 kronor lägre per liter, utöver den skattesänkning med 50 öre som sker i maj.
En ny drivmedels: Kompensation till privatpersoner med bil: Kompensationen beräknas vara 1000 kronor. Personer boende i gles- och landsbygder med stora avstånd beräknas få ytterligare 500 kronor.
Höjt bostadsbidrag till barnfamiljer: Under juli – december 2022 kommer familjer kunna ha rätt till tilläggsbidrag. Det kommer motsvara 25 procent av det preliminära bostadsbidraget, med ett maxbelopp på 1325 kronor per månad. Detta för att skydda familjer med en svag ekonomi mot prisuppgångar.
På lång sikt planeras det för att införskaffa ett nytt och förenklat reseavdrag som baseras på avståndet mellan bostaden och arbetsplatsen. Det beräknas att omkring 260 000 fler personer kommer kunna använda sig av detta reseavdrag jämfört med det nuvarande reseavdraget.
Anders Östberg från MRF, Motorbranschens Riksförbund, kommenterar regeringens åtgärder. Han är delvis positiv, men efterlyser samtidigt mer långsiktigt hållbara åtgärder.
– I tider som dessa blir det extra tydligt hur viktigt transporter är för att tillvaron ska fungera. Här spelar bilen en avgörande roll och det är viktigt att vårda och ta hand om de bilar vi har i fordonsparken. Här har vi alla ett ansvar. Men för att helheten ska fungera på lång sikt krävs att generella hållbara åtgärder vidtas. Då måste nivån på reduktionsplikten ses över och tillräckligt med resurser måste avsättas för klimatbonusen. Det måste helt enkelt skapas förutsättningar för en långsiktigt hållbar omställning både för privatbilister och i en fungerande transportsektor.
Han fortsätter:
– Att sänka skatten på biodrivmedel skulle ytterligare öka användningen av dessa bränslen och därmed höja tempot för att nå klimatmålen. En annan aspekt är den inhemska produktionen, som säkerställer Sveriges behov långsiktigt även ur ett beredskapsperspektiv, avslutar Anders Östberg.