– Däcken är en viktig del av trafiksäkerheten och väghållningen. Det är som att ha ett par bra skor om du ska gå långt, utan dem kommer det till slut att göra ont. För oss poliser, som kör en hel del, är däcken en betydande faktor, säger Johan Sundström.
Hur väljer ni ut era däck och är det dubbat eller odubbad som gäller?
– På samma sätt som det finns olika typer av däck finns det olika typer av verksamheter, så det finns avvikelser beroende på vad för typ av arbete det är som gäller och utifrån verksamhetsbehov. Vi eftersträvar att köra med dubbade däck under vinterhalvåret eftersom vi måste kunna åka på varje utryckning. Det är något vi inte kan kompromissa om. Är det riktigt halt och snöigt en dag så är dubbdäck därför bättre.
– Utifrån ett Stockholmsperspektiv är dessa dagar få och den gemene bilisten kanske inte behöver välja dubbade däck, då hen eventuellt inte behöver ge sig ut i trafiken de allra värsta dagarna, för polisen finns inte det alternativet.
Hur ofta är däcken ett problem när ni stoppar bilister?
– Det är säsongsbetonat. Vintertid ser vi att däcken är ett större problem jämfört med sommartid. Vi upplever primärt däck som ett problem när det råder dåligt väglag. Vi hade en olycka på E4:an ut mot Arlanda för några veckor sedan där två personbilar var involverade. Det var halt väglag och när vi kontrollerade däcken såg vi att båda bilarna var utrustade med sommardäck. Det var ställt utom rimligt tvivel att däcken var den bidragande faktorn till att olyckan skedde.
– En annan sak som är mer riskabel än vad gemene man verkar tro är att lasta sin bil för tungt. Med för tung last tar däcken mycket stryk och kan till slut explodera. Vi hade en tragisk dödsolycka med en lastbil där däcket fram exploderade, vilket gjorde att lastbilen åkte rakt in i ett brofundament. Däcken kan alltså ha varit en bidragande faktor till olyckan.
Undersöker ni däcken efter en olycka?
– Ja, däcken är en del av det rutinprogram som vi utför när vi kontrollerar ett fordon. Vi tittar på körkortsbehörighet, nykterhet, belysning på bilen samt däcken, avslutar Johan Sundström.
Mer om hur polisen väljer ut sina däck finna att läsa i artikeln Däcken som håller Sverige på vägen. Du hittar den här!